العنوان
الممارسات الإدارية لتخطيط التعاقب الإداري للقيادات الأكاديمية النسائية بالجامعات السعودية.دراسة استشرافيةباستخدام أسلوب الحكم عن بعد "دلفاي"
Abstract
The study aimed to identify the planning aspects for the administrative succession of women academic leaders in Saudi universities, covering its obstacles from the study sample and educational leadership experts’ perspectives, the descriptive survey method, in addition to the Delphi method was adopted in this study. The sample size consists of (363) faculty members (women) and (52) experts. The study concluded, that the aspects of the practices followed in the process of women’s academic leaders’ replacement in Saudi universities scored (1.82 out of 3.00), with average approval, and the whereas the best practice followed are, the replacement of the alternative administrative leaders is based on the recommendation of the current leaders, and the integrity of the female candidates is taken into consideration when appointing to leadership positions. As for the readiness of universities to adopt and implement administrative succession plans for women leaders, scored of (1.85 out of 3.00) with average approval. The most prominent expected obstacles were the weak integration between the Deanship of Human Resources Development and other deanships to build future leaders, the lack of a department specialized in planning leadership succession within the university, as well as the weak financial incentives for the targeted leaders. The study recommended the necessity of implementing administrative succession programs for women leaders in saudi universities, working on preparing training and development programs for leaders, announcing the terms of appointment for all, and making them clear and specific in order to achieve administrative transparency, and taking into account the suggestions of experts to facilitate the process of implementing succession plans
الملخص
هدفت الدراسة لمعرفة واقع التخطيط للتعاقب الإداري للقيادات الأكاديمية النسائية بالجامعات السعودية، ومعوقاته من وجهة نظر عينة الدراسة وخبراء القيادة التربوية، واستخدمت المنهج الوصفي المسحي، بالإضافة إلى أسلوب دلفاي. وبلغت العينة (363) من أعضاء هيئة التدريس (نساء) و(52) خبيرًا، وتوصلت الدراسة إلى: أن واقع الممارسات المتبعة في عملية إحلال القيادات الأكاديمية النسائية بالجامعات السعودية جاءت بدرجة (1.82 من 3.00)، وبموافقة متوسطة، وكانت أهم الممارسات المتبعة، يتم إحلال القيادات الإدارية البديلة بناء على تزكية القيادات الحالية، ويؤخذ بعين الاعتبار نزاهة المرشحات عند التعيين في الوظائف القيادية. أما جاهزيـة الجامعات لتبنــي وتطبيــق خطــط التعاقب الإداري للقيادات النسائية فجاءت بدرجة (1.85 من 3.00) وبموافقة متوسطة، وكانت أهم العبارات: توفر كفاءات وخبرات قادرة على وضع اللوائح والقواعد التنظيمية لخطط التعاقب القيادي، وامتلاك الجامعات عددًا كبيرًا من القيادات يمكن إعدادهنَّ لتولي وظائف قيادية في المستقبل. وكانت أبرز المعوقات، ضعف التكامل بـيـن عمادة تطويـر الموارد البشرية والعمادات الأخرى لبـناء قيادات المستقبل، وعدم وجود إدارة متخصصة بالتخطيط للتعاقب القيادي داخل الجامعة، كذلك ضعف الحوافز المالية المحفزة للقيادات المستهدفة. وأَوْصَت الدراسة بضرورة تطبيق برامج للتعاقب الإداري للقيادات النسائية بالجامعات السعودية، والعمل على إعداد برامج تدريب وتطوير القائدات، وإعلان شروط التعيين للجميع، وأن تكون واضحة ومحددة بما يحقق الشفافية الإدارية، والأخذ بمقترحات الخبراء لتسهيل عملية تطبيق خطط التعاقب.
Recommended Citation
ALOTAIBI, MUNERAH NAIF
(2023)
"Administrative succession planning for women academic leaders in Saudi universities:,"
University of Bisha Journal for Educational Sciences: Vol. 6:
Iss.
1, Article 1.
Available at:
https://ubjes.ub.edu.sa/home/vol6/iss1/1

