العنوان
تصورات أعضاء هيئة التدريس والموظفين بجامعة بيشة للقيادة المستدامة وعلاقتها بالتمكين الوظيفي: دراسة مزجية
Abstract
The study aimed to reveal the perceptions of faculty members and employees at the University of Bisha about sustainable leadership and its relationship to job empowerment. Teaching staff and staff, while qualitative data was collected through an interview that took place with (31) of the same sample who expressed their willingness to conduct the interview. The quantitative results revealed the practice of sustainable leadership and job empowerment at the University of Bisha to a medium degree, which was explained by the participants as the weakness of some leadership, administrative and technical processes and material, technical and research resources, with a strong direct relationship statistically significant between the practice of sustainable leadership and the level of job empowerment as a result of the integration of the dimensions and practices of the two variables with each other, and considering that the practices of Job empowerment is a result of sustainable leadership processes according to the participants' statements, while there were no statistically significant differences according to the sample's response on sustainable leadership practices and job empowerment according to the variables of type, workplace and gender. The most prominent means of development from the point of view of the participants was to support the participation of university employees in drawing up strategic plans and directions, promoting work with performance indicators in various activities, providing training events on sustainable leadership and job empowerment and related issues, developing partnerships and social responsibility, and building systems for incentives and honoring in the light of fair standards. And announced.
الملخص
هدفت الدراسة الكشف عن تصورات أعضاء هيئة التدريس والموظفين بجامعة بيشة عن القيادة المستدامة وعلاقتها بالتمكين الوظيفي، ولتحقيق هدف الدراسة استخدم الباحث المنهج المختلط Mixed Method Approach بتصميمه التفسيري المتسلسل Explanatory Sequential، مستخدما الاستبانة لجمع البيانات الكمية والتي وزعت على عينة عشوائية بلغت (385) من أعضاء هيئة التدريس والموظفين، بينما تم جمع البيانات النوعية من خلال المقابلة التي تمت مع (31) من نفس العينة والذين أبدوا استعدادا لإجراء المقابلة. وكشفت النتائج الكمية عن ممارسة القيادة المستدامة والتمكين الوظيفي بجامعة بيشة بدرجة متوسطة فسرها المشاركون بضعف بعض العمليات القيادية والإدارية والفنية والموارد المادية والتقنية والبحثية، مع وجود علاقة طردية قوية دالة احصائيا بين ممارسة القيادة المستدامة ومستوى التمكين الوظيفي نتيجة تكامل ابعاد وممارسات المتغيرين ببعضهما، واعتبار أن ممارسات التمكين الوظيفي نتاج لعمليات القيادة المستدامة بحسب اقوال المشاركين، فيما لم توجد فروق ذات دلالة إحصائية تبعا لاستجابة العينة حول ممارسات القيادة المستدامة والتمكين الوظيف تبعاً لمتغيرات نوع ومقر العمل والجنس. وكانت أبرز سبل التطوير من وجهة نظر المشاركين دعم مشاركة منسوبي الجامعة في رسم الخطط والتوجهات الاستراتيجية وتعزيز العمل بمؤشرات الأداء في مختلف الأنشطة، وتقديم فعاليات تدريبية عن القيادة المستدامة والتمكين الوظيفي والقضايا المرتبطة بهما، وتطوير الشراكات والمسؤولية المجتمعية، وبناء أنظمة للحوافز والتكريم في ضوء معايير عادلة ومعلنة.
Recommended Citation
Mohammed Alrimthi, Saad Mobark
(2023)
"Perceptions of faculty and staff at the University of Bisha on sustainable leadership And its relationship to job empowerment: a mixed study,"
University of Bisha Journal for Educational Sciences: Vol. 6:
Iss.
1, Article 12.
Available at:
https://ubjes.ub.edu.sa/home/vol6/iss1/12

