•  
  •  
 

العنوان

واقع دور مؤسسات التعليم في مكافحة التطرف والتيارات الفكرية المنحرفة من وجهة نظر أعضاء هيئة التدريس في الجامعات السعودية والمعلمين في المدارس في ضوء رؤية السعودية 2023

أسماء الباحثين باللغة العربية

خلود محمد زين الدين، عائشه بليهش العمري

Abstract

education (public and university) in combating extremism and deviant intellectual currents from faculty members' and teachers' perspectives. A total of 525 Saudi university faculty members and general education teachers were surveyed using two electronic questionnaires. Arithmetic averages and standard deviations, One-way ANOVA, Scheffé's test, Pearson's correlation coefficient, and Cronbach's alpha stability coefficient were used as statistical methods. The study statistically identifies the differences between the study sample at the level of significance (0.05). Key findings indicated that there are statistically significant differences between the sample members at the significance level (0.05). The study concluded that a clear picture was drawn on the role of e-education's reality (public and university) in combating extremism and recommended the future extreme need to develop a proposed strategy using entertainment e-education to combat extremism and deviant intellectual currents.

الملخص

هدفت الدراسة إلى التعرف على واقع دور التعليم (العام والجامعي) في مكافحة التطرف والتيارات الفكرية المنحرفة من وجهة نظر أعضاء هيئة التدريس في الجامعات السعودية والمعلمين في المدارس، والتعرف على الفروق الاحصائية عند مستوى الدلالة (0.05) بين أفراد عينة الدراسة حول واقع دور التعليم في مكافحة التطرف والتيارات الفكرية، وخلصت الدراسة إلى رسم صورة واضحة عن واقع دور التعليم (العام والجامعي)في مكافحة التطرف، وأنه توجد فروق ذات دلالة حصائية عند مستوى الدلالة (0.05) بين أفراد العينة.

Share

COinS