•  
  •  
 

العنوان

تطوير أداء الأقسام الأكاديمية بجامعة شقراء وفق نموذج سيرات (Serrat) للـمُنظَّمَة الـمُتَعَلّمَة تصور مقترح

أسماء الباحثين باللغة العربية

منال محمد الصعب

Abstract

This study aims to identify the applying degree of the learning organization dimensions according to the (Serrat model, 2010) in the academic departments at SHAQRA University. The study also aims to develop a proposal for enhancing the performance of the academic departments at SHAQRA University according to the Serrat model for the learning organization. The researcher followed the descriptive survey methodology as the survey is the study tool. The study population includes the staff members at SHAQRA University and a sample averaged (256) members. The study findings revealed that the practice degree of the learning organization dimensions in the academic departments at SHAQRA University was moderate. The rankings are as follow: the individuals dimension ranks first, the supportive leadership dimension ranked second, then the knowledge generation dimension ranked third and benefiting from technology dimension ranked last to be the least dimension of the learning organization in the academic departments at SHAQRA University in terms of the practice. The researcher developed a proposal for enhancing the performance of the academic departments at SHAQRA University according to the (Serrat model, 2010) for the learning organization. The enhancing and improving methods were developed for the four Serrat model dimensions (supportive leadership - individuals - knowledge generation - benefiting from technology). Keywords: learning organization - Serrat model - academic departments.

الملخص

هدفت الدراسة إلى التّعرُّف على درجة ممارسة تطبيق أبعاد الـمُنَظَّمَة الـمُتَعَلّمَة وفق نموذج سيرات (Serrat,2010) في الأقسام الأكاديمية بجامعة شقراء، ووضع تصوُّر مُقترَح لتطوير هذه الأقسام وفق نموذج سيرات (Serrat,2010) للـمُنظَّمَة الـمُتَعَلّمَة. وقد استخدمت الباحثة المنهج الوصفي المسحي، واعتمدت الاستبانة أداة للدراسة، وتكوّن مجتمع الدراسة من أعضاء هيئة التدريس بجامعة شقراء، وبلغ عدد العينة (256) عضوًا. وأظهرت نتائج الدراسة أن درجة ممارسة أبعاد الـمُنَظَّمَة الـمُتَعَلّمَة بالأقسام الأكاديمية في جامعة شقراء جاءت متوسطة، وهي: بالمرتبة الأولى بُعد الأفراد، يليه بُعد القيادة الداعمة، ويأتي بُعد توليد المعرفة بالمرتبة الثالثة، وفي الأخير يأتي بُعد الاستفادة من التكنولوجيا، بوصفه أقل أبعاد الـمُنَظَّمَة الـمُتَعَلّمَة بالأقسام الأكاديمية في جامعة شقراء من حيث الممارسة. وقد وضعت الباحثة تصوّرًا مُقترحًا لتطوير أداء الأقسام الأكاديمية بجامعة شقراء في ضوء نموذج سيرات (Serrat,2010) للـمُنظَّمَة الـمُتَعَلّمَة، كما وُضعت آليات التطوير والتحسين في الأبعاد الأربعة لنموذج سيرات (القيادة الداعمة- الأفراد- توليد المعرفة- الاستفادة من التكنولوجيا). الكلمات المفتاحية: المنظمة المتعلمة-نموذج سيرات- الأقسام الأكاديمية.

Share

COinS