•  
  •  
 

العنوان

درجة توافر معايير التميز في التدريس الإلكتروني لدى أعضاء هيئة التدريس بجامعة بيشة

أسماء الباحثين باللغة العربية

عامر مترك سياف البيشي

Abstract

The current study aimed to reveal the degree of availability of standards of excellence in electronic teaching among faculty at the University of Bisha in the Kingdom of Saudi Arabia from their point of view; the study utilized the descriptive approach to achieve that. The National Center for E-Learning in e-teaching, consisting of (6) axes and (56) indicators, has also been adopted. The empirical results showed: the availability of standards of excellence in e-teaching among faculty at a medium degree and an average of (1.72), where the factor of the faculty’s attendance achieved the highest degree of availability with an average of (2.70). It is followed by the factor of practices of faculty members with an average of (1.73) and then the communication factor with an average of (1.66), both are at a medium degree. While the factor of building a knowledge society, professional responsibility, and student-centered practices of faculty members achieved a weak degree of availability among faculty. Also, there are no statistically significant differences between the average responses of faculty at the University of Bisha regarding the degree of availability of standards of excellence in the field of electronic teaching due to the variables (specialization - type - degree - years of experience).

الملخص

هدفت الدراسة الحالية إلى الكشف عن درجة توافر معايير التميز في التدريس الإلكتروني لدى أعضاء هيئة التدريس بجامعة بيشة بالمملكة العربية السعودية من وجهة نظرهم، ولتحقيق ذلك استخدم الباحث المنهج الوصفي المسحي، وتم جمع بيانات الدراسة من (309) عضواً من هيئة التدريس بجامعة بيشة، كما تم تبني معايير المركز الوطني للتعليم الإلكتروني في مجال التدريس الإلكتروني، المكونة من (6) محاور و(56) مؤشراً. وتوصلت الدراسة للنتائج التالية: توافر معايير التميز في التدريس الإلكتروني لدى أعضاء هيئة التدريس بدرجة متوسطة وبمتوسط (1.72)، حيث حقق محور حضور عضو هيئة التدريس أعلى درجة توافر بمتوسط بلغ (2.70) بدرجة مرتفعة، تلاه محور الممارسات الخاصة بأعضاء هيئة التدريس بمتوسط (1.73)، ثم محور التواصل بمتوسط (1.66) وكلاهما بدرجة متوسطة، بينما حققت محاور بناء المجتمع المعرفي، والمسؤولية المهنية، وممارسات أعضاء هيئة التدريس التي تركز على الطالب درجة توافر ضعيفة لدى أعضاء هيئة التدريس. كما أنه لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات استجابات أعضاء هيئة التدريس بجامعة بيشة حول درجة توافر معايير التميز في مجال التدريس الإلكتروني تعزى لمتغيرات (التخصص- النوع- الدرجة العلمية- سنوات الخبرة) وتوصلت الدراسة لتوصيات أهمها: نشر ثقافة التميز المؤسسي سيما في مجال التدريس الإلكتروني بين أعضاء هيئة التدريس بجامعة بيشة، تطوير مهارات أعضاء هيئة التدريس بجامعة بيشة للقيام بأدوارهم في بناء مجتمع المعرفة.

Share

COinS