العنوان
مستوى الممارسات التدريسية لأعضاء هيئة التدريس بقسم المناهج وطرق التدريس بالجامعات السعودية في ضوء معايير التعلم الإلكتروني
Abstract
The study aimed to determine the level of teaching practices of faculty members in the Department of Curricula and Teaching Methods in Saudi universities in the light of e-learning standards. It relied on the analytical descriptive approach, and the study sample consisted of (54) randomly selected. The results of the study showed that the level of teaching practices among faculty members in the light of e-learning came to a large extent, and the field (treatment of courses interactively) came in the first place, and the fourth field (Technical and artistic dimension) ranked second, and the first field related to educational design standards came in the third place, while the third field: the management of available electronic systems came in the fourth place. The value of the criterion (planning courses before publishing them on digital applications) came in the first place, followed by the criterion (ease of access to content and educational activities) in the second place, and the criterion (interaction and digital communication with ease and diversity) in the third place, while the criterion (digital design) came scientific content interactively) in the last order. It is noted that all criteria came in very large or large degrees. The results of the study showed that there were no statistically significant differences due to the variables (sex, academic degree, specialization, and number of years of experience) in the tool as a whole. Keywords: teaching practices, e-learning, faculty members.
الملخص
هدفت الدراسة إلى تحديد مستوى الممارسات التدريسية لأعضاء هيئة التدريس بقسم المناهج وطرق التدريس بالجامعات السعودية في ضوء معايير التعلم الإلكتروني. واعتمدت على المنهج الوصفي التحليلي وتكونت عينة الدراسة من (54) تم اختيارها بصورة عشوائية من أعضاء هيئة التدريس. وأظهرت نتائج الدراسة إلى أن مستوى الممارسات التدريسية بين أعضاء هيئة التدريس في ضوء التعلم الإلكتروني جاء بدرجة كبيرة بصفة عامة وانحصرت قيم الأوساط الحسابية بين قيمتي (4.02-4.09)، وجاء مجال (معالجة المقررات الدراسية بصورة تفاعلية) في التريتب الأول، والمجال الرابع (البعد التقني والفني) في الترتيب الثاني، وجاء المجال الأول المرتبط بمعايير التصميم التعليمي في الترتيب الثالث، في حين جاء المجال الثالث: إدارة الأنظمة الإلكترونية المتاحة في الترتيب الرابع. وجاءت قيمة معيار (تخطيط المقررات الدراسية قبل نشرها على التطبيقات الرقمية) في الترتيب الأول، يليه معيار (سهولة الوصول إلى المحتوى والأنشطة التعليمية) في الترتيب الثاني، ومعيار (التفاعل والتواصل الرقمي بسهولة وتنوع) في الترتيب الثالث، في حين جاء معيار (التصميم الرقمي للمحتوى العلمي بصورة تفاعلية) في الترتيب الأخير. والملاحظ أن جميع المعايير جاءت بدرجات كبيرة جداً أو كبيرة. وبينت نتائج الدراسة عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية تعزي لمتغيرات (النوع، والدرجة العلمية، والتخصص، وعدد سنوات الخبرة) في الأداة ككل. الكلمات المفتاحية: ممارسات التدريس، التعلم الإلكتروني، أعضاء هيئة التدريس.
Recommended Citation
Al-Shehri, Manei Ali Mohammad
(2023)
"The Level of Teaching pPractices of Faculty Members in the Department of Curriculum and Instruction in Saudi universities in Light of e-learning Standards,"
University of Bisha Journal for Educational Sciences: Vol. 6:
Iss.
1, Article 8.
Available at:
https://ubjes.ub.edu.sa/home/vol6/iss1/8

