•  
  •  
 

العنوان

درجة توظيف معلمي العلوم في المرحلة المتوسطة لمهارات التفكير الجانبي في محافظة بيشة من وجهة نظرهم

أسماء الباحثين باللغة العربية

خالد صالح رشيدان الرويلي

Abstract

This research aim to identify the degree of employing science teachers in the intermediate level of lateral thinking skills in Bisha Governorate, KSA, from the point of view of the teachers themselves, and to discover differences in the degree of employing these skills, according to the variables: gender, educational qualification, number of experience years, and number of training courses. To achieve this goals, the descriptive survey approach was followed. By selecting a sample of science teachers in the intermediate stage, which amounted to (140) male and female teachers, and building a questionnaire to employ lateral thinking skills, The application of questionnaire and the analysis of its data revealed the following results: science teachers employing lateral thinking skills to a large extent, with a general average of (3.93). Then, The two dimensions “Generating New Perceptions and Generating New Concepts” ranked first, with an average score of (3.96), followed by the dimension “Generating New Creations”, with an average score of (3.95), and the dimension “Generating New Ideas” ranked fourth, with an average score of (3.92), and the "Generating of New Alternatives" dimension ranked fifth and last, with an average score of (3.87). The results also revealed that there was statistically significant differences at the level of (0.01) between male and female teachers in the degree of employing lateral thinking skills, in favor of the teachers, as well as the presence of statistically significant differences at the level of (0.01) in most dimensions, and at the level of (0.05) in the dimension of Generating New Alternatives, in favor of those with experience (from 5 years or less), while there were no significant differences between teachers according to the two variables of educational qualification and number of training courses.

الملخص

هدف البحث إلى تعرف درجة توظيف معلمي العلوم في المرحلة المتوسطة لمهارات التفكير الجانبي في محافظة بيشة بالمملكة العربية السعودية من وجهة نظرهم، والكشف عن الفروق في درجة توظيف هذه المهارات، تبعاً لمتغيرات: الجنس، والمؤهّل العلمي، وعدد سنوات الخبرة، وعدد الدورات التدريبية، ولتحقيق هذه الأهداف تم اتباع المنهج الوصفي المسحي؛ من خلال اختيار عينة من معلمي العلوم في المرحلة المتوسطة، بلغت (140) معلّماً ومعلّمة، وبناء استبانة توظيف مهارات التفكير الجانبي، وقد أسفر تطبيق الاستبانة وتحليل بياناتها عن نتائج أبرزها: توظيف معلمي العلوم ومعلّماتها لمهارات التفكير الجانبي بدرجة كبيرة، بمتوسّط عام بلغ (3.93)، وقد جاء بُعدا "توليد إدراكات جديدة، وتوليد مفاهيم جديدة" في المرتبة ذاتها وهي الأولى، بمتوسط قدره (3.96)، تلاهما بُعد "توليد إبداعات جديدة" في المرتبة الثالثة، بمتوسّط قدره (3.95)، وجاء بُعد "توليد أفكار جديدة" في المرتبة الرابعة، بمتوسّط قدره (3.92)، وحلّ بُعد "توليد بدائل جديدة" في المرتبة الخامسة والأخيرة، بمتوسط قدره (3.87). وأسفرت النتائج كذلك عن وجود فرق دال إحصائياً عند مستوى (0.01) بين المعلّمين والمعلّمات في درجة توظيف مهارات التفكير الجانبي، لصالح المعلمين، وكذلك وجود فرق دال إحصائياً عند مستوى (0.01) في معظم الأبعاد، وعند مستوى (0.05) في بُعد توليد بدائل جديدة، لصالح ذوي الخبرة (من 5 سنوات فما دون)، بينما لم تكن هناك فروق دالّة بين المعلمين و المعلمات تبعاً لمتغيّري المؤهّل العلمي، وعدد الدورات التدريبية.

Share

COinS