العنوان
فعالية برنامج مقترح علوم الأرض والفضاء قائم على معايير العلوم للجيل القادم (NGSS) لتنمية بعض عادات العقل لطفل الروضة
Abstract
The study aimed to prepare a list of (NGSS) standards that must be available in the content of the kindergarten curriculum, with determining the level of inclusion of the three dimensions of the (NGSS) standards in the content of kindergarten curricula, and to develop some habits of reasoning and performance skills among kindergarten students, and the descriptive approach was used. And the experimental approach to achieve the study through application on consisting of 15 children in the kindergarten stage, whose ages range from (4-6) years. The dimensions and sum of the performance skills test and the dimensions and sum of the habits of mind scale. The study also confirmed the existence of statistically significant differences in the level of importance between the performance of students of the two groups in identifying problems habits, improvement and development, and thinking about the system in favor of the experimental group in the size of the habits of mind, and there were no significant differences. Statistics between the performance of the two groups in the habits of imagination and creativity in problem-solving, and adaptation.
الملخص
هدف البحث إلى إعداد قائمة بمعايير الجيل القادم للعلوم (NGSS) الواجب توافرها في محتوى منهج رياض الأطفال، مع تحديد مستوى تضمين الأبعاد الثلاثة لمعايير الجيل القادم للعلوم (NGSS) في محتوى مناهج رياض الأطفال، وتنمية بعض عادات العقل والمهارات الأدائية لدى تلاميذ رياض الأطفال، وتم استخدام المنهج الوصفي والمنهج التجريبي لتحقيق الدراسة من خلال التطبيق على مجموعة مكونة من(30) طفلاً بمرحلة رياض الأطفال والتي تتراوح أعمارهم من( 4 – 6) سنوات، وقد توصلت الدراسة إلى عدة نتائج منها: وجود علاقة ارتباطية ذات دلالة إحصائية بين متوسطي درجات تلاميذ مجموعة البحث في التطبيق البعدي لأبعاد ومجموع اختبار مهارات الأداء وأبعاد ومجموع مقياس عادات العقل، كما أكدت الدراسة على وجود اختلافات ذات دلالة إحصائية على مستوى الأهمية بين أداء طلاب المجموعتين في تحديد عادات المشكلات والتحسين والتطوير، والتفكير في النظام لصالح المجموعة التجريبية في حجم عادات العقل، وعدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين أداء المجموعتين في عادات التصور والإبداع في حل المشكلات، والتكيف.
Recommended Citation
alzahrani, Mona hashim
(2023)
"A Proposed Program in Earth and Space Based On the Next Generation Science Standards (NGSS) to Develop some Habits of Mind for Kindergarten Children,"
University of Bisha Journal for Educational Sciences: Vol. 6:
Iss.
2, Article 12.
Available at:
https://ubjes.ub.edu.sa/home/vol6/iss2/12

