العنوان
الجدارات الوظيفية للقيادات الأكاديمية بالجامعات السعودية في ضوء مستهدفات برنامج تنمية القدرات البشرية (برنامج مقترح)
Abstract
The research aimed to present a proposed program for developing the functional competencies of academic leaders in Saudi universities in light of Human Capacity Development Program objectives. It used the descriptive survey method and a questionnaire consisting of (38) items distributed over (leadership competencies - technical competencies - behavioral competencies), applied to a sample of (444) faculty members (King Khalid, King Abdul-Aziz, King Saud, Imam Abd al-Rahman al-Faisal and Tabuk(.The research concluded that the sample agreed on the importance of the proposed functional competencies, provided a list of functional competencies, no statistically significant differences between the sample members regarding the functional competencies in light of (degree - university- experience- administrative position), and presented a proposed program for developing the functional competencies of academic leaders in Saudi universities. It recommended several recommendations, including; Establishing a unit to carry out the necessary studies on the competencies of leaders, Preparing a general framework for functional competencies ,and the periodic review of functional competencies, as well as designing some tools to determine the availability of functional competencies for leadership positions in universities, strengthening the organizational culture that supports the selection and assignment of academic leaders based on functional competencies criteria when selecting and assigning academic leaders and planning their career paths.
الملخص
استهدف البحث تقديم برنامج مقترح لتنمية الجدارات الوظيفية للقيادات الأكاديمية بالجامعات السعودية في ضوء مستهدفات برنامج تنمية القدرات البشرية، واستخدم البحث المنهج الوصفي المسحي والاستبانة المكونة من (38) فقرة موزعة على أبعاد البحث (الجدارات القيادية-الجدارات الفنية-الجدارات السلوكية)، وتم تطبيقها على عينة بلغت (444) عضو هيئة تدريس بالجامعات السعودية (الملك خالد، الملك عبد العزيز، الملك سعود، الامام عبد الرحمن الفيصل، وجامعة تبوك)، وتوصل البحث إلى اتفاق أفراد العينة على أهمية الجدارات الوظيفية المقترحة، تقديم قائمة بالجدارات الوظيفية الواجب توافرها وتنميتها للقيادات الأكاديمية بالجامعات السعودية، لا توجد فروق دالة احصائيا بين أفراد العينة حول الجدارات الوظيفية اللازمة للقيادات الأكاديمية بالجامعات السعودية في ضوء متغيرات البحث (الدرجة العلمية - الجامعة- الخبرة- المنصب إداري)، وتقديم برنامج مقترح لتنمية الجدارات الوظيفية للقيادات الأكاديمية بالجامعات السعودية، وقد أوصى البحث بعدة توصيات منها؛ إنشاء وحدة للقيام بعمل الدراسات اللازمة حول جدارات شغل الوظائف القيادية، والمراجعة الدورية للجدارات الوظيفية، كذلك تصميم بعض الأدوات للوقوف على مدى توافر الجدارات الوظيفية للمتقدمين للوظائف القيادية بمؤسسات التعليم الجامعي بالمملكة العربية السعودية، تعزيز الثقافة التنظيمية الداعمة لاختيار وتكليف القيادات الأكاديمية بالجامعات السعودية بناء على معايير الجدارات الوظيفية وتطبيقها عند اختيار وتكليف القيادات الأكاديمية بالجامعات السعودية والتخطيط للمسارات الوظيفية بها.
Recommended Citation
Al Musallat, Mohammed Ahmed Ali and Huwaihi, Muhammad Ahmad
(2023)
"Functional Competencies of Academic Leaders in Saudi Universities In The Light Of the Objectives of the Human Capacity Development Program (A Proposed Program),"
University of Bisha Journal for Educational Sciences: Vol. 6:
Iss.
2, Article 13.
Available at:
https://ubjes.ub.edu.sa/home/vol6/iss2/13

