•  
  •  
 

العنوان

مفاهيم المعلمين والمعلمات عن الطلاقة في الرياضيات والممارسات التدريسية الداعمة للإبداع وعلاقتهما بالكفاءة التدريسية

أسماء الباحثين باللغة العربية

متعب بن زعزوع ناموس العنزي

Abstract

The study aimed to identify the correlation between mathematics teachers’ concepts of fluency in mathematics(MTCF) and teaching efficiency, as well as their teaching practices that support creativity(TPSC) and teaching efficiency, and whether gender (male-female) is a moderator variable in this relationship. The study sample consisted of (170) teachers divided into (103) male and (67) female. The results of the study concluded that there is a weak, positive, and significant correlation between teachers’ concepts of fluency in mathematics and their teaching efficiency, as well as a medium, positive, and significant correlation between teaching practices that support creativity and their teaching efficiency, where the concepts of fluency in mathematics contributed (13.01%) of the variance in teaching efficiency in mathematics. Teaching practices that support creativity were contributed by (63.46%) of the variance in teaching efficiency. The results concluded that gender is not a moderator in the relationship between MTCF and teaching efficiency, and the relationship between TPSC and teaching efficiency.

الملخص

هدفت الدراسة إلى الكشف عن العلاقة الارتباطية بين مفاهيم معلمي الرياضيات عن الطلاقة في الرياضيات، والكفاءة التدريسية، وكذلك ممارساتهم التدريسية الداعمة للإبداع، والكفاءة التدريسية، وهل النوع (ذكور-إناث) متغير معدل في هذه العلاقة إن وجدت، وتكونت عينة الدراسة من (170) معلماً، ومعلمة، حيث بلغ عدد المعلمين (103) معلماً، وعدد المعلمات (67) معلمة، وتوصلت نتائج الدراسة إلى وجود علاقة ارتباطية ضعيفة، وموجبة، ودالة للعلاقة بين مفاهيم المعلمين عن الطلاقة في الرياضيات، والكفاءة التدريسية، وكذلك علاقة متوسطة، وموجبة، ودالة لممارساتهم التدريسية الداعمة للإبداع، والكفاءة التدريسية لديهم، حيث أسهمت مفاهيم الطلاقة في الرياضيات ما نسبته (13.01%) من التباين في الكفاءة التدريسية في الرياضيات بينما أسهمت الممارسات التدريسية الداعمة للإبداع ما نسبته (63.46%) من التباين في الكفاءة التدريسية، كما توصلت النتائج إلى أن النوع ليس متغيراً معدلاً لهذه العلاقات.

Share

COinS