العنوان
تقييم مهارات الكتابة العروضية لدى طلاب وطالبات بكالريوس اللغة العربية في ضوء متغيري الجنس والمعدل الدراسي بجامعة الملك خالد
Abstract
The research aimed to identify the level of prosodic writing skills among the students of the Arabic language bachelor program. To achieve the objectives of the research, the descriptive approach was used. The researcher prepared a prosodic writing skills test. The research sample consisted of (187) male and female undergraduate students in the Arabic language major, males and females, at King Khalid University in its various branches. The results resulted in a list of (10) prosodic writing skills. The results showed that the percentage of mastery of students of the Arabic language program at King Khalid University in prosody writing skills ranged between (0.7 - 60.8%), which is a level ranging between weak and acceptable. No statistically significant differences appeared in the light of the two variables: gender, and the academic average of prosodyal writing skills. Keywords: prosodic writing skills- bachelor- Arabic language.
الملخص
هدف البحث إلى تعرف مستوى مهارات الكتابة العروضية لدى طلاب برنامج بكالوريوس اللغة العربية، ولتحقيق أهداف البحث تم استخدام المنهج الوصفي، وقد أعدّت الباحثة اختبار مهارات الكتابة العروضية. وتكوَّنت عينة البحث من (187) طالباً وطالبة بمرحلة البكالوريوس تخصص اللغة العربية بنين وبنات في جامعة الملك خالد بمختلف فروعها، وأسفرت النتائج عن الخروج بقائمة مكونة من (10) مهارات للكتابة العروضية، وأظهرت النتائج أن نسبة تمكن طلاب برنامج بكالوريوس اللّغة العربية بجامعة الملك خالد من مهارات الكتابة العروضية تراوحت بين (0.7 – 60.8 %) وهي تقابل مستوى تمكن يتراوح بين ضعيف ومقبول، ولم تظهر فروق دالة إحصائياً في ضوء متغيري: الجنس، والمعدل الدراسي لمهارات الكتابة العروضية. الكلمات المفتاحية: مهارات الكتابة العروضية– البكالوريوس- اللغة العربية.
Recommended Citation
Asiri, Fatimah Shaaban
(2023)
"The Assessment of Prosodic Writing Skills among the students of the Arabic Language Bachelor Program in the Light of the Variables of Gender and Cumulative average at King Khalid University,"
University of Bisha Journal for Educational Sciences: Vol. 6:
Iss.
2, Article 18.
Available at:
https://ubjes.ub.edu.sa/home/vol6/iss2/18

