العنوان
أثر الأنشطة الإلكترونية في تنمية مهارات انتاج الوسائط المتعددة لدى طالبات كلية التربية بجامعة شقراء
Abstract
The employment of electronic activities in the learning and processes requires the teacher and the learner multiple skills, including the skill of multimedia, which has become one of the necessities necessary for learning, Therefore, this study aimed to find out the effectiveness of electronic activities in developing multimedia skills among students of the Faculty of Education at Shaqra University, and the study sample consisted of 42 female and female students who were divided into 21 female students for the control group that underwent the traditional method, 21 female students for the experimental group that underwent the strategy of electronic activities through the application of synchronous and asynchronous e-learning, The study reached many results, the most important of which are: The existence of statistically significant differences at the level of significance (≤ 0.05) between the experimental and control groups on the dimensional multimedia skills test for the experimental group The presence of statistically significant differences at the level of significance (≤ 0.05) on the evaluation card of multimedia products in favor of the experimental group, and the researcher recommended that: Training students at the College of Education to deal with e-learning environments and its various activities, moving teaching from the theoretical side to the applied side, as well as promoting self-learning for learners and activating the use of electronic activities in public and university education and working to develop the skills of teachers and learners in designing and producing multimedia.
الملخص
إن توظيف الأنشطة الإلكترونية في عملية التعلم يتطلب من المعلم والمتعلم مهارات متعددة ومنها مهارة انتاج الوسائط المتعددة التي أصبحت من الضروريات اللازمة للتعلم، ولذلك فقد هدفت هذه البحث إلى معرفة اثر الأنشطة الإلكترونية في تنمية مهارات انتاج الوسائط المتعددة لدى طالبات كلية التربية بجامعة شقراء، وتكونت عينة البحث من (42) طالبة تم تقسيمهم إلى (21) طالبة للمجموعة الضابطة التي خضعت للطريقة التقليدية، و(21) طالبة للمجموعة التجريبية التي خضعت لاستراتيجية الأنشطة الإلكترونية من خلال تطبيق التعلم الالكتروني المتزامن والغير متزامن، وقد توصلت البحث إلى العديد من النتائج والتي من أهمها: وجود فروق دالة احصائياً عند مستوى دلالة (≤ 0.05) بين مجموعتي البحث التجريبية والضابطة على اختبار مهارات انتاج الوسائط المتعددة البعدي لصالح المجموعة التجريبية، وجود فروق دالة إحصائياً عند مستوى دلالة (≤ 0.05) على بطاقة تقييم منتوجات الوسائط المتعددة لصالح المجموعة التجريبية، وأوصى الباحث بأن يتم: تدريب الطالبات بكلية التربية على التعامل مع بيئات التعلم الإلكتروني وأنشطته المختلفة، وتفعيل استخدام الأنشطة الإلكترونية في التعليم العام والجامعي والعمل على تنمية مهارات المتعلمين في تصميم وانتاج الوسائط المتعددة.
Recommended Citation
Alakloby, Saud Saad Faize
(2023)
"The Impact of Electronic Activities on the Development of Multimedia Production Skills Among Students of the Faculty of Education at Shaqra University,"
University of Bisha Journal for Educational Sciences: Vol. 6:
Iss.
2, Article 4.
Available at:
https://ubjes.ub.edu.sa/home/vol6/iss2/4

