العنوان
فاعلية برنامج تدريبي قائم على المهارات الاجتماعية في خفض مظاهر تشتت الانتباه لدى الطلاب ذوي صعوبات التعلم بمنطقة الرياض
Abstract
The current study aimed to reveal the effectiveness of a training program based on social skills to reduce attention deficit of students with learning disabilities in the primary stage in Riyadh region. The study sample consisted of (12) students with learning disabilities in the primary stage and their ages ranged between (9-10) years, with an average age of (9.42) years and a standard deviation of (0.515). They were divided into two groups, one experimental and the other controlling, each consisting of (6) students. The study used attention deficit scale, and the training program. The results revealed that there were statistically significant differences at the level of significance (0.01) between the mean scores of the control and experimental groups in the post-measurement of the attention deficit scale in favor of the control group, and there were statistically significant differences at the level of significance (0.05) between the mean scores of the experimental group in the two measurements of the attention deficit scale, in favor of the pre-measurement. The results indicated that there were no statistically significant differences between the mean scores of the control group in the pre and post measurements of the attention deficit scale. In addition, there were no statistically significant differences between the mean scores of the experimental group in the post and follow-up measures of attention deficit scale.
الملخص
هدفت الدراسة الحالية إلى الكشف عن فاعلية برنامج تدريبي قائم على المهارات الاجتماعية في خفض مظاهر تشتت الانتباه لدى الطلاب ذوي صعوبات التعلم بالمرحلة الابتدائية بمنطقة الرياض، وقد تألفت عينة الدراسة من (12) طالبًا من الطلاب ذوي صعوبات التعلم بالمرحلة الابتدائية، وتراوحت أعمارهم الزمنية ما بين (9- 10) سنة، بمتوسط عمري (9.42) سنة وانحراف معياري (0.515)، وتم تقسيمهم إلى مجوعتين إحداهما تجريبية والأخرى ضابطة قوام كل منهما (6) طلاب، واعتمدت الدراسة على الأدوات الآتية: مقياس تشتت الانتباه لدى الطلاب ذوي صعوبات التعلم، والبرنامج التدريبي إعداد الباحث، واستخدمت الدراسة المنهج شبه التجريبي، وقد أسفرت النتائج عن وجود فروق دالة إحصائيًا عند مستوى دلالة (0.01) بين متوسطي رتب درجات المجموعتين التجريبية والضابطة في القياس البعدي لمقياس تشتت الانتباه وذلك لصالح المجموعة الضابطة، ووجود فروق دالة إحصائيًا عند مستوى دلالة (0.05) بين متوسطي رتب درجات المجموعة التجريبية في القياسين القبلي والبعدي لمقياس تشتت الانتباه وذلك لصالح القياس القبلي، كما أشارت النتائج إلى عدم وجود فروق دالة إحصائيًا بين متوسطي رتب درجات المجموعة الضابطة في القياسين القبلي والبعدي لمقياس تشتت الانتباه، بالإضافة إلى عدم وجود فروق دالة إحصائيًا بين متوسطي رتب درجات المجموعة التجريبية في القياسين البعدي والتتبعي لمقياس تشتت الانتباه.
Recommended Citation
Alqahtani, Abdullah Munahi Hudib
(2023)
"The Effectiveness of a Training Program based on Social Skills in reducing Attention Deficit Symptoms among Students with Learning Disabilities in Riyadh Region,"
University of Bisha Journal for Educational Sciences: Vol. 6:
Iss.
2, Article 6.
Available at:
https://ubjes.ub.edu.sa/home/vol6/iss2/6

