•  
  •  
 

العنوان

الابتكار في بحوث القيادة التربوية: أنموذج مقترح لمعايير القياس ومؤشراته في ضوء رؤية المملكة العربية السعودية 2030

أسماء الباحثين باللغة العربية

عمير سفر عمير الغامدي

Abstract

This study aimed to build a proposed model for criteria and indicators of measuring innovation in educational leadership research in light of the Saudi Vision 2030. The reality of innovation in educational leadership research was determined through an electronic questionnaire as part of a pilot study that targeted 28 specialists in leadership, management, and educational planning in Saudi universities. The analysis revealed that 60% of the respondents believe that educational leadership research suffers from repetition and lacks effectiveness in supporting creative ideas. Also, 53% of the respondents think there needs to be more investment in developing innovative strategies and work models that contribute to building innovative capabilities in various research fields that serve the Saudi Vision 2030. On the other hand, 87% of the participants believe that educational leadership research is scalable and can find solutions that enhance the culture of creativity and improve innovation in different work environments. The researcher used the descriptive approach based on documentary analysis with its various approaches to develop the proposed study model. The Delphi Method was applied to a sample of 18 experts through three main rounds to judge the model. The current study adopted indicators that were agreed on their importance and measurability by experts at 70% or more. The proposed model comprised 49 indicators within seven main criteria in its final form. The researcher recommended using this model in evaluating and approving research in educational leadership, whether at the level of institutional research grants or promoting research for faculty members, as well as research of graduate students.

الملخص

هدفت الدراسة إلى بناء أنموذج مقترح لمعايير ومؤشرات قياس الابتكار في بحوث القيادة التربوية في ضوء الرؤية السعودية 2030. تم تحديد واقع الابتكار في بحوث القيادة التربوية من خلال استبانة إلكترونية ضمن دراسة استطلاعية استهدفت 28 متخصصًا في مجال القيادة التربوية والإدارة والتخطيط التربوي بالجامعات السعودية، وكشفت النتائج أن %60 من أفراد العينة يرون أن بحوث القيادة التربوية تعاني من التكرار وقصور فاعليتها في دعم الأفكار الإبداعية، كما يعتقد %53 أن هناك ضعفًا في استثمارها للخروج بإستراتيجيات ونماذج عمل مبتكرة تسهم في بناء القدرات الابتكارية في مختلف المجالات البحثية التي تخدم الرؤية السعودية 2030. وفي المقابل يرى %87 من المشاركين أن بحوث القيادة التربوية قابلة للتطوير وإيجاد حلول تعزز ثقافة الإبداع وتحسن الابتكار في بيئات العمل المختلفة. وقد استخدم الباحث المنهج الوصفي المعتمد على تحليل الوثائق بمداخله المتنوعة لتطوير أنموذج الدراسة المقترح. كما تم تطبيق أسلوب دلفاي Delphi Method على عينة قصدية (18 خبير) لتحكيم الأنموذج، وذلك عبر ثلاث جولات رئيسة. وقد تم اعتماد المؤشرات التي اتفق الخبراء على أهميتها وقابليتها للقياس بنسبة %70 فأكثر، وحذف ما دون ذلك؛ حيث تكون الأنموذج المقترح في صورته النهائية من 49 مؤشر ضمن 7 معايير رئيسة. وأوصى الباحث الاستفادة من هذا الأنموذج في تقييم وإقرار البحوث في مجال القيادة التربوية سواءً على مستوى المنح البحثية المؤسسية أو بحوث الترقية لأعضاء هيئة التدريس، وأيضًا بحوث طلبة الدراسات العليا.

Share

COinS