العنوان
البناء العاملي لمقياس رأس المال النفسي وعلاقته ببعض المتغيرات لدى أعضاء هيئة التدريس بجامعة الباحة
Abstract
The study aimed to reveal the factors contributing to the construction of the psychological capital variable among faculty members at Al-Baha University. And to identify the differences between the average scores of the study sample on the psychological capital scale, which are attributed to the impact of the variable of sex, the nature of the college, nationality, and academic rank. The study used the psychological capital scale prepared by the researcher, and the results of the study showed the presence of four main factors constituting psychological capital: hope, self-efficacy, flexibility, optimism, and the absence of a statistically significant difference between the average scores of the study sample on the psychological capital scale due to the effect of The gender variable, as well as the nature of the college. As for the nationality variable, the differences were statistically significant at two levels of significance (0.05, 0.001) in favor of the Saudi faculty members compared to the contractors. As for the academic rank, there were statistically significant differences at two levels of significance (0.01, 0.001) in favor of the professors in comparison. In terms of associate professors and assistant professors, and in favor of associate professors compared to assistant professors.
الملخص
هدفت الدراسة إلى الكشف عن العوامل المسهمة في بناء متغير رأس المال النفسي لدى أعضاء هيئة التدريس بجامعة الباحة؛ والتعرف على الفروق بين متوسطي درجات أفراد عينة الدراسة على مقياس رأس المال النفسي التي تُعزى لأثر متغير الجنس، وطبيعة الكلية، والجنسية، والرتبة العلمية، واستخدمت الدراسة المنهج الوصفي في صورته المقارنة، وتكونت عينة الدراسة من (153) عضوًا من أعضاء هيئة التدريس بجامعة الباحة، واستخدمت الدراسة مقياس رأس المال النفسي إعداد الباحث، وأظهرت نتائج الدراسة وجود أربع عوامل رئيسة مكونة لرأس المال النفسي هي: الأمل، والكفاءة الذاتية، والمرونة، والتفاؤل، وعدم وجود فرق دال احصائيًا بين متوسطي درجات أفراد عينة الدراسة على مقياس رأس المال النفسي يٌعزى لأثر متغير الجنس، وكذلك طبيعة الكلية، أما بالنسبة لمتغير الجنسية فقد كانت الفروق دالة احصائيًا عند مستويي دلالة (0.05، 0.001) لصالح أعضاء هيئة التدريس السعوديين مقارنة بالمتعاقدين، وبالنسبة للرتبة العلمية وجدت فروق دالة إحصائيًا عند مستويي دلالة (0.01، 0.001) لصالح الأساتذة بالمقارنة بالأساتذة المشاركين والأساتذة المساعدين، ولصالح الأساتذة المشاركين بالمقارنة بالأساتذة المساعدين.
Recommended Citation
Alzahrani, Bandar Hamdan Ahmed
(2023)
"The factorial construction of the psychological capital scale and its relationship to some variables among faculty members at Al-Baha University,"
University of Bisha Journal for Educational Sciences: Vol. 6:
Iss.
2, Article 8.
Available at:
https://ubjes.ub.edu.sa/home/vol6/iss2/8

