•  
  •  
 

العنوان

مكونات القائد من منظور التربية الإسلامية

أسماء الباحثين باللغة العربية

عبدالعزيز بن عبدالله العريني

Abstract

Abstract This research aims to investigate the nature of the mental and spiritual components of the individual that build one’s leadership from the Islamic education perspective. The researcher applied the Information Retrieval Method, tracing the collection of information and evidence from its original sources, analyzing it, and explaining the rationale for its reasoning and presentation. Research findings show that the individual’s mental and spiritual characteristics consist of three components: one’s instinct, one’s knowledge and what s/he inherited effortlessly. In conclusion, an integrated leader in Islamic education is one who combines his/her innate nature, inherited leadership skills from his/her environment along with the knowledge acquired through experience, effort and hard work.

الملخص

الملخص: تهدف هذه الدراسة إلى: تقصي ماهية الإنسان ومكوناته العقلية والروحية، التي تجعل منه قائدا وفق منظور التربية الإسلامية، وتم استخدام المنهج الوثائقي النوعي القائم على جمع المعلومات وتصنيفها وتحليلها؛ حيث قام الباحث باسترداد المعلومات والأدلة والبراهين من مصادرها الأصيلة وتحليلها وبيان مسوغات استدلالها وعرضها؛ ومن ثم الخروج بنتائج بحثية وفق المنهج العلمي، وخلصت نتائج الدراسة إلى أن الإنسان يتكون في صفاته العقلية والروحية من ثلاث مكونات: الأول فطر عليه؛ والثاني تعلمه؛ والثالث ورثه بلا حيلة منه، فمجل هذه المكونات تشكل نموذجه وصيرورته الروحية والعقلية، وانتهت الدراسة إلى أن القائد المتكامل من منظور التربية الإسلامية هو: الفرد الذي جمع بين؛ الفطرة السوية التي فطر عليها، والوراثة القيادية التي ورثها من أسلافه رغما عنه، والعلم الذي تعلمه في حياته بإرادته بعد مثابرة وجهد وعناء.

Share

COinS