العنوان
أنموذج مقترح لشراكة الوالدين في تنمية المهارات الحياتية لطفل الروضة في ضوء استخدام مدخل ريجيو إميليا
Abstract
The aim of the research is to shed light on the importance of developing the life skills of a kindergarten child, to identify the life skills that must be developed at this stage, and the importance of parental Involvement in developing these skills, to study and analyze the appropriateness of the Reggio Emilia approach to help the parents of a kindergarten child to partner in developing the life skills of their child, to identify the obstacles that limit the parents' involvement in developing the life skills of their child, and to present a proposed model to activate the parental involvement of a kindergarten child based on the use of the Reggio Emilia approach that contributes to their participation in the development of life skills for their children They are. The research followed the mixed method through the use of a package of different research tools represented in: exploratory and consultative workshops, focus group interviews, partnership observation and questionnaire. The study found a set of obstacles distributed on three levels, represented in the following levels: societal, institutional, and personal.
الملخص
هدف البحث إلى إلقاء الضوء على أهمية تنمية المهارات الحياتية لدى طفل الروضة، والتعرف على المهارات الحياتية التي يجب تنميتها في هذه المرحلة، وأهمية شراكة الوالدين في تنمية تلك المهارات، ودراسة وتحليل مدى ملائمة مدخل ريجيو إميليا لمساعدة والدي طفل الروضة على الشراكة في تنمية المهارات الحياتية لطفلهما، والتعرف على المعوقات التي تحد من شراكة الوالدين في تنمية المهارات الحياتية لطفلهما، وتقديم أنموذج مقترح لتفعيل شراكة والدي طفل الروضة مستند على استخدام مدخل ريجيو إميليا يسهم على مشاركتهما في تنمية المهارات الحياتية لأطفالهما. اتبع البحث المنهج المختلط Mixed Method من خلال استخدام حزمة من الأدوات البحثية المختلفة تمثلت في: ورش العمل الاستطلاعية والتشاورية، ومقابلات مجموعات التركيز، والملاحظة بالشراكة والاستبانة. وتوصلت الدراسة لمجموعة من المعوقات توزعت على ثلاثة مستويات تمثلت في المستويات التالية: المجتمعي والمؤسسي والشخصي.
Recommended Citation
Alotaibi, Manar Soud
(2024)
"A proposed Model for Parental Partnership in Developing the Life Skills of A kindergarten Child in Light of Reggio Emilia Approach,"
University of Bisha Journal for Educational Sciences: Vol. 7:
Iss.
1, Article 12.
Available at:
https://ubjes.ub.edu.sa/home/vol7/iss1/12
