•  
  •  
 

العنوان

درجة توافُر معايير الجمعية الدولية للتكنولوجيا في التعليم (ISTE) لدى مديري ومديرات مدارس المرحلة الثانوية بمدينة نجران من وجهة نظرهم

أسماء الباحثين باللغة العربية

صباح عيد رجاء الصبحي

Abstract

The study aimed to identify the degree of availability of the standards of the International Society for Technology in Education (ISTE) among male and female principals of high schools at Najran City, from their perspective in light of some variables. The study adopted the descriptive methodology (analytical and survey), a questionnaire was developed with reference to the standards of the International Society for Technology in Education (ISTE 2018) among educational leaders, it was applied on a sample consisted of (61) male and female principals of high schools at Najran City in the first semester of the academic year 1445H. The results concluded that the degree of availability of the standards of (ISTE) among male and female principals came with a great degree, the results did not show a statistically significant differences of availability of the standards of (ISTE) among male and female principals according to the following variables: sex, academic qualification, the experience years. Finally, the study proposed some recommendations, most of important of which are: encouraging male and female principals to employ (ISTE) standards in educational and administrative practices and preparing professional development programs for male and female principals in light of (ISTE) standards.

الملخص

هدفَت الدراسة إلى تحديد درجة توافُر معايير الجمعية الدولية للتكنولوجيا في التعليم (ISTE) لدى مديري ومديرات مدارس المرحلة الثانوية بمدينة نجران من وجهة نظرهم في ضوء بعض المتغيرات، ووظفَت الدراسة لهذا الغرض المنهجَ الوصفي (التحليلي)، والمنهجَ الوصفي (المسحي)، وتم بناء استبانة بالرجوع إلى معايير الجمعية الدولية للتكنولوجيا في التعليم (ISTE-2018) لدى قادة التعليم طُبقت على عينة مكونة من (61) مديرًا ومديرة لمدارس المرحلة الثانوية بمدينة نجران للفصل الدراسي الأول من عام 1445ه، وتوصلَت النتائج إلى أنَّ درجة توافُر معايير الجمعية الدولية للتكنولوجيا في التعليم (ISTE) لدى مديري ومديرات مدارس المرحلة الثانوية بمدينة نجران جاءت بدرجة كبيرة، ولم تُظهر النتائج فروقًا ذات دلالة إحصائية لدرجة توافُر معايير (ISTE) لدى مديري ومديرات المدارس تبعًا لمتغير (الجنس، أو المؤهل العلمي، أو سنوات الخبرة). وفي الختام، قدَّمَت الدراسة مجموعة من التوصيات أبرزها: تشجيع مديري ومديرات المدارس على توظيف معايير الجمعية الدولية للتكنولوجيا في التعليم (ISTE) في الممارسات التعليمية والإدارية، وإعداد برامج النمو المهني لدى مديري ومديرات المدارس في ضوء معايير الجمعية الدولية للتكنولوجيا في التعليم (ISTE).

Share

COinS