•  
  •  
 

العنوان

واقع تطبيق النماذج والأنشطة التعليمية القائمة على دمج العلوم والتقنية والهندسة والرياضيات (STEM) في تنمية مهارات التفكير الناقد من وجهة نظر معلمي المرحلة الابتدائية

أسماء الباحثين باللغة العربية

مصلح بن حسن آل سيال القرني، أ.د. صالح بن عبدالله العبدالكريم

Abstract

The objective of the research is to identify the effectiveness of applying models and educational activities based on the integration of science, technology, engineering, and mathematics (STEM) into the development of critical thinking skills from the point of view of the fifth-grade primary teachers. To achieve the research's objectives, the two researchers used the analytical descriptive approach, and the research tool was prepared as a 16-phrase identification, verified for honesty and consistency. The sample of 46 primary science teachers in the Riyadh Education Department in the academic year was 1445 AH. The research reached several findings, most notably: that the research sample individuals strongly agree with the implementation plans of models and educational activities based on the integration of science, technology, engineering, and mathematics to develop critical thinking skills to a degree that indicates approval and an average arithmetic (4.25). With a standard deviation (0.80), the response of the research sample individuals came with an approved degree of requirements for the implementation of models and educational activities based on the integration of science, technology, engineering, and mathematics to develop critical thinking skills to a degree that indicates approval with an average arithmetic (4.16), with a standard deviation (0.86). In the light of the findings, the two researchers made a series of recommendations, including: attention to the development of critical thinking skills through a teaching model based on the integration of science, technology, engineering, and mathematics, as one of the most relevant skills in these subjects, and considered a fundamental knowledge, especially among elementary students. and build and design science curricula according to STEM methodology.

الملخص

هدف البحث إلى التعرف على فاعلية تطبيق النماذج والأنشطة التعليمية القائمة على دمج العلوم والتقنية والهندسة والرياضيات (STEM) في تنمية مهارات التفكير الناقد من وجهة نظر معلمي الصف الخامس الابتدائي. ولتحقيق أهداف البحث استخدم الباحثان المنهج الوصفي التحليلي، وأعدا أداة البحث عبارة عن استبانة مكونة من (16) عبارة، وتم التحقق من صدقها وثباتها. وبلغت العينة (46) معلمًا من معلمي العلوم بالمرحلة الابتدائية في إدارة تعليم الرياض في العام الدراسي 1445هـ. وتوصل البحث إلى عدد من النتائج، أبرزها: أن أفراد عينة البحث موافقون بشدة على خطط تنفيذ النماذج والأنشطة التعليمية القائمة على دمج العلوم والتقنية والهندسة والرياضيات لتنمية مهارات التفكير الناقد بدرجة تشير إلى موافق وبمتوسط حسابي (4.25)، بانحراف معياري (0.80)، واستجابة أفراد عينة البحث جاءت بدرجة موافق على متطلبات تنفيذ النماذج والأنشطة التعليمية القائمة على دمج العلوم والتقنية والهندسة والرياضيات لتنمية مهارات التفكير الناقد بدرجة تشير إلى موافق وبمتوسط حسابي (4.16)، بانحراف معياري (0.86). وفي ضوء النتائج قدم الباحثان مجموعة من التوصيات، منها: الاهتمام بتنمية مهارات التفكير الناقد من خلال نموذج تدريسي يعتمد على دمج العلوم والتقنية والهندسة والرياضيات، باعتبارها من أكثر المهارات ارتباطا بهذه المواد، وتعتبر من أساسيات المعرفة وخاصة لدى طلاب المرحلة الابتدائية. وبناء مناهج العلوم وتصميمها وفقا لمنهجية STEM.

Share

COinS