العنوان
مستوى الممارسات التدريسية في مجال التربية الإسلامية في المرحلة الثانوية الداعمة لتنمية مهارات المستقبل وفقًا لبرنامج تنمية القدرات البشرية. من وجهة نظر معلمي التربية الاسلاميه ومشرفيهم
Abstract
The current study aimed to know the level of teaching practices in the field of Islamic education that support the development of future skills, according to the human’s capabilities development program from the perception of male and female teachers of Islamic education in the secondary stage and their supervisors. The study followed the descriptive survey approach, and its population was represented by male and female teachers of Islamic education at the secondary stage, who were (714) male and female teachers in Bisha Province, and their supervisors, who were (27) male and female supervisors of Islamic education. The sample was selected by a simple random method, and the researcher adopted the questionnaire as a tool for collecting data after confirming its psychometric properties. After it was processed statistically, the results revealed that most of the teaching practices of male and female Islamic education teachers support the development of future skills in the field of social and emotional skills and the field of physical and practical skills. While the results indicated that the teaching practices of Islamic education teachers sometimes take into account the development of future skills related to the higher thinking skills, and this level is educationally unacceptable. The results also showed that no differences between the responses of the study sample due to the variables of gender and nature of work. The study recommended the necessity to motivate Islamic education teachers to the teaching practices that develop the higher thinking skills by giving them additional points in the comparisons. In addition to stipulate these practices to obtain a high rating in the job performance.
الملخص
هدفت الدارسة الحالية إلى تعرف مستوى الممارسات التدريسية في مجال التربية الإسلامية الداعمة لتنمية مهارات المستقبل وفقا لبرنامج تنمية القدرات البشرية من وجهة نظر معلمي ومعلمات التربية الإسلامية للمرحلة الثانوية ومشرفيهم، وقد اتبعت الدراسة المنهج الوصفي المسحي، وتمثل مجتمع الدراسة في معلمي ومعلمات التربية الإسلامية للمرحلة الثانوية البالغ عددهم (714) معلماً ومعلمة في محافظة بيشة ومشرفيهم البالغ عددهم(27) مشرفاً ومشرفة للتربية الإسلامية، واختيرت العينة بالطريقة العشوائية البسيطة، واعتمد الباحث الاستبانة أداة لجمع البيانات بعد أن جرى التأكد من خصائصها السيكومترية، وأظهرت نتائج الدراسة بعد معالجتها إحصائياً أن غالب ممارسات معلمي ومعلمات التربية الإسلامية التدريسية تدعم تنمية مهارات المستقبل الخاصة بمجال المهارات الاجتماعية والعاطفية ومجال المهارات البدنية والعملية، بينما دلت النتائج على أن ممارسات معلمي ومعلمات التربية الإسلامية التدريسية تراعي أحياناً تنمية مهارات المستقبل الخاصة بمهارات التفكير العليا، وهذا المستوى غير مقبول تربوياً. كما أظهرت النتائج عدم وجود فروق بين استجابات عينة الدراسة تعزى لمتغيري الجنس وطبيعة العمل. وقد أوصت الدراسة بضرورة تحفيز معلمي التربية الإسلامية لممارسات التدريس التي تنمي مهارات التفكير العليا وذلك بمنحهم نقاط إضافية في المفاضلات، إضافة إلى اشتراط تلك الممارسات للحصول على تقدير مرتفع في الأداء الوظيفي.
Recommended Citation
ALQARNI, AHMAD MUIDH
(2024)
"The level of teaching practices in the field of Islamic education that support the development of future skills in accordance with the human capabilities development program,"
University of Bisha Journal for Educational Sciences: Vol. 7:
Iss.
1, Article 4.
Available at:
https://ubjes.ub.edu.sa/home/vol7/iss1/4
