•  
  •  
 

العنوان

واقع توظيف معلمي الرياضيات لتطبيقات الذكاء الاصطناعي في العملية التعليمية بالمدينة المنورة

أسماء الباحثين باللغة العربية

سلوى سالم حمزة برزنجي

Abstract

The study aimed to reveal the reality of mathematics teachers’ use of artificial intelligence applications in the educational process. To achieve this, the researcher designed a questionnaire consisting of (26) statements; Distributed into three main axes, the study was applied to (315) mathematics teachers in the general education stages. The results revealed that the degree of mathematics teachers’ knowledge of the importance of employing artificial intelligence applications in the educational process; was high, while the degree of mathematics teachers’ use of artificial intelligence applications in the educational process was low, and the challenges facing mathematics teachers in employing artificial intelligence applications in the educational process were high, The results also showed that there were no statistically significant differences between the responses of the study sample on the three study axes due to years of experience, educational stage, and number of training courses in the field of technology. The study recommended a number of recommendations, the most prominent of which is including the artificial intelligence course as one of the courses in mathematics teacher preparation programs, working to include it as a basic subject in the general education stages.

الملخص

هدفت الدراسة إلى الكشف عن واقع توظيف معلمي الرياضيات لتطبيقات الذكاء الاصطناعي في العملية التعليمية، ولتحقيق ذلك صممت الباحثة استبانة مكونة من (26) عبارة؛ موزعةً على ثلاثة محاور رئيسة، وطُبِّقت الدراسة على (315) معلم ومعلمة من معلمي الرياضيات في مراحل التعليم العام، وكشفت النتائج أن درجة معرفة معلمي الرياضيات بأهمية توظيف تطبيقات الذكاء الاصطناعي في العملية التعليمية؛ جاءت مرتفعة، وبمتوسط حسابي (3.51)، بينما جاءت درجة توظيف معلمي الرياضيات لتطبيقات الذكاء الاصطناعي في العملية التعليمية منخفضة، وبمتوسط حسابي (2.11)، وجاءت التحديات التي تواجه معلمي الرياضيات في توظيف تطبيقات الذكاء الاصطناعي في العملية التعليمية بدرجة مرتفعة، وبمتوسط حسابي (4.12)، كما أظهرت النتائج عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين استجابات عينة الدراسة على محاور الدراسة الثلاثة تعزى إلى سنوات الخبرة، والمرحلة التعليمية، وعدد الدورات التدريبية في مجال التقنية. وأوصت الدراسة بعدد من التوصيات، من أبرزها إدراج مقرر الذكاء الاصطناعي ليكون أحد مقررات برامج إعداد معلم الرياضيات، والعمل على تضمينه كمادة أساسية في مراحل التعليم العام، والاهتمام بالتطوير المهني لمعلمي الرياضيات في مجال الذكاء الاصطناعي وتطبيقاته؛ من خلال عقد برامج تدريبية ممتدة ومستمرة لتأهيل المعلمين وتدريبهم على توظيف تلك التطبيقات في الحياة الواقعية.

Share

COinS