العنوان
واقع استخدام التقويم الواقعي في التعليم العام بالمملكة العربية السعودية من وجهة نظر المعلمين والمعلمات
Abstract
The study aimed to identify the reality of using authentic assessment in general education in the Kingdom of Saudi Arabia from the perspectives of teachers. It also aimed to determine the impact of variables such as gender, educational qualification, teaching stage, and teaching experience. To achieve the objectives of the study, a questionnaire was designed, and it was administered to a convenient random sample of (298) teachers in the general education sector in Makkah. The study's results revealed that the employment of authentic assessment strategies scored a high degree of implementation in all areas, with an average score of (4.1), indicating a significant level of implementation. The results also showed a high degree of usage in the field of authentic assessment tools, with an average score of (3.6). The results further revealed statistically significant differences at the level of significance (α ≥ 0.05) attributed to the respondents' gender in favor of female teachers, while no statistically significant differences were found at the same level of significance (α ≥ 0.05). Based on these results, the study derived several recommendations.
الملخص
هدفت الدراسة إلى التعرف على واقع استخدام التقويم الواقعي في التعليم العام بالمملكة العربية السعودية من وجهة نظر المعلمين والمعلمات، وتحديد أثر متغير النوع الاجتماعي، والمؤهل العلمي، والمرحلة التي يتم تدريسها، والخبرة التدريسية. ولتحقيق أهداف الدراسة تم تصميم استبانة تقيس إستراتيجيات التقويم الواقعي وأدواته. وتم التطبيق على عينة عشوائية متيسرة تكونت من (298) معلمًا ومعلمة بالتعليم العام في منطقة مكة المكرمة الإدارية. وتوصلت نتائج الدراسة إلى أن توظيف إستراتيجيات التقويم الواقعي سجلت في جميع المجالات درجة مرتفعة؛ حيث بلغ المتوسط (4.1) أي بدرجة كبيرة. كما كشفت نتائج مجالات أدوات التقويم الواقعي درجة مرتفعة من الاستخدام، حيث بلغ المتوسط (3.6)، وهذا يدل على أن البيئات التعليمية في التعليم العام واكبت التطور في التعليم وتقويمه، وهذا يحقق رؤية المملكة والنهوض بالتعليم. كما كشفت النتائج عن وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (0.05≥∝) تعزى لمتغيري جنس المستجيب لصالح المعلمات، كما تبين عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (0.05≥∝) في استجابة أفراد عينة الدراسة تعزى للمتغيرات الأخرى. وبناءً على هذه النتائج، خلصت الدراسة إلى عدد من التوصيات.
Recommended Citation
Almehmadi, Huda Homydan Atyan
(2024)
"The Reality of Using Authentic Assessment in Public Education in Saudi Arabia from the Teachers’ Perspective,"
University of Bisha Journal for Educational Sciences: Vol. 7:
Iss.
1, Article 8.
Available at:
https://ubjes.ub.edu.sa/home/vol7/iss1/8
