العنوان
التسويف وعلاقته بالكفاءة الذاتية المدركة لدى طالبات الدراسات العليا بجامعة أم القرى
Abstract
The study aimed to reveal both the level of procrastination and perceived self-efficacy among postgraduate female students at the College of Education at Umm Al-Qura University. It aims also to study the differences in the level of procrastination and perceived self-efficacy in light of the scientifically modified variable. And it aims to discover the relationship between them. The researchers used a perceived self-efficacy scale for Aledwan (2014), and a procrastination scale for Aldegeem (2011). This study was carried out among a sample of (107) female students at the College of Education at Umm Al-Qura University, and they were chosen by stratified random method, where the study population was divided layered by type. The researchers used the descriptive correlative method. The results of the study are as follows: - The study sample has shown a very high level of perceived self-efficacy. - The study sample has shown an average level of procrastination. - There are statistically significant negative correlations between procrastination and perceived self-efficacy. - There are no statistically significant differences in procrastination attributed to the differences in the scientifically modified variable. - There are statistically significant differences in perceived self-efficacy attributed to the differences in the scientifically modified variable.
الملخص
هدفت الدراسة إلى التعرف على مستوى كلٍ من التسويف وكفاءة الذات المدركة لدى طالبات الدراسات العليا بكلية التربية بجامعة أم القرى، وكذلك التعرف على الفروق في مستوى كلٍ من كفاءة الذات المدركة والتسويف تبعاً لمتغير المعدل الدراسي، وتحديد طبيعة العلاقة بين المتغيرين. وطبقت هذه الدراسة على عينة من طالبات الدراسات العليا بكلية التربية بجامعة أم القرى بلغ عددها (107) طالبة تم اختيارهن بطريقة طبقية عشوائية. وتم استخدام المنهج الوصفي الارتباطي، وتم تطبيق كلا من مقياس كفاءة الذات المدركة للعدوان (2014)، ومقياس التسويف للدغيم (2011)، وتوصلت الدراسة إلى أهم النتائج التالية: - أن مستوى كفاءة الذات المدركة كان بدرجة كبيرة لدى عينة الدراسة. - أن مستوى التسويف كان بدرجة متوسطة لدى عينة الدراسة. - أن هناك علاقة ارتباطية عكسية قوية بين كفاءة الذات المدركة والتسويف لدى عينة الدراسة. - أنه توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات استجابات أفراد عينة الدراسة حول مستوى كفاءة الذات المدركة تعزى إلى اختلاف المعدل الدراسي. - أنه لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات استجابات أفراد عينة الدراسة حول مستوى التسويف تعزى إلى اختلاف المعدل الدراسي.
Recommended Citation
Al-Dosari, Amani Mohammed Saad and Al-Nafie, Fawz Zayed
(2024)
"Procrastination and the Perceived Self-efficacy of Postgraduate Female Students at the College of Education at Umm Al-Qura University,"
University of Bisha Journal for Educational Sciences: Vol. 7:
Iss.
2, Article 1.
Available at:
https://ubjes.ub.edu.sa/home/vol7/iss2/1
