•  
  •  
 

العنوان

فاعلية تدريس مقرر إنترنت الأشياء باستخدام استراتيجية الرؤوس المرقمة في تنمية أساسيات إنترنت الأشياء وتحسين الاتجاه نحو المقرر لدى طلاب الصف الثاني ثانوي

أسماء الباحثين باللغة العربية

فيصل فهد محمد الشمري

Abstract

The aim of this research is to identify the effectiveness of teaching the Internet of Things course using the numbered headings strategy in developing the basics of the Internet of Things and the attitude towards the course among second-year secondary school students in the city of Hail. To achieve this goal, the research relied on the quasi-experimental approach, and a random sample of students in the second year of secondary school in the computer and engineering track in the city of Hail was selected. They numbered (30) students, and they were divided into two experimental and control groups. The tool for testing the basics of the Internet of Things consisted of (29) items and was applied before and after to the two research groups, and an attitude scale towards the Internet of Things course, which consisted of (19) items, and was applied to the students of the experimental group. The results resulted in statistically significant differences at the level of (0.05) between the average scores of students in the experimental and control groups in the post-application of the test tool, in favor of the students in the experimental group. It also resulted in statistically significant differences at the level of (0.05) between the average scores of the experimental group students in the pre- and post-applications of the attitude scale in favor of the post-application. In light of these results, a set of recommendations and proposals were presented.

الملخص

هدف هذا البحث إلى التعرف إلى فاعلية تدريس مقرر إنترنت الأشياء باستخدام استراتيجية الرؤوس المرقمة في تنمية أساسيات إنترنت الأشياء والاتجاه نحو المقرر لدى طلاب الصف الثاني ثانوي بمدينة حائل. ولتحقيق هذا الهدف، اعتمد البحث على المنهج شبه التجريبي، وتم اختيار عينة عشوائية من طُلَّاب الصف الثاني ثانوي بمسار الحاسب والهندسة بمدينة حائل، بلغ عددهم (30) طالبًا، قُسِّموا الى مجموعتين تجريبية وضابطة. حيث تكونت أداة اختبار أساسيات إنترنت الأشياء من (29) فقرة وطبقت قبليًّا وبعديًّا على مجموعتَي البحث، ومقياس اتجاه نحو مقرر إنترنت الأشياء وتكون من (19) فقرة، وتم تطبيقه على طُلَّاب المجموعة التجريبية، وقد أسفرت النتائجُ عن وجود فروقٍ دالة إحصائيًّا عند مستوى (0.05) بين متوسطات درجات طُلَّاب المجموعتين التجريبية والضابطة في التطبيق البَعدي لأداة الاختبار، لصالح طُلَّاب المجموعة التجريبية. كما أسفرت عن وجود فروق دالة إحصائيًّا عند مستوى (0.05) بين متوسطات درجات طُلَّاب المجموعة التجريبية في التطبيقين القبلي والبعدي لمقياس الاتجاه لصالح التطبيق البعدي. وفي ضوء هذه النتائج، تم تقديم مجموعة من التوصيات والمقترحات.

Share

COinS