العنوان
أنماط ومستويات استخدام أعضاء هيئة التدريس بجامعة بيشة لتطبيقات قوقل التعليمية وتصوراتهم عن توافر العوامل التي تيسر الاستدامة في استخدامها في ضوء نموذج "إيلي" للتغيير
Abstract
This study aimed to reveal the current patterns and levels of use of Google Apps for Education by faculty members at the University of Bisha, along with their perceptions of the factors that facilitate their use in light of Eli’s model. To achieve this goal, the study employed a descriptive method, and a questionnaire was designed and administered to all members of the study community, which included 950 male and female faculty members in the second semester of the academic year 1443/1444 AH. A total of 280 of them, constituting 30% of the study population, responded. The study found that the dominant pattern of Google educational applications use was for research purposes among the four identified patterns: teaching, research, communication, and publishing. More than 48% of participants used these applications for three to five hours a week. In contrast, the use of Google educational applications in communication for professional development purposes was relatively low. Over 65% of faculty members reported either not using Google applications for professional development at all or using them for only one to two hours a week. On the other hand, the study found that the levels of use of Google educational applications by faculty members at the University of Bisha range from low to medium, and the most common level of use of Google educational applications was the supplementary level. Most faculty members saw that the four factors of commitment by stakeholders, knowledge and skills, dissatisfaction with the present situation, and the availability of resources among the eight facilitating factors for adopting innovations as identified by "Eli". These factors are available at the university, and they play a very important role in facilitating the use of Google educational applications in the educational and academic process, while most faculty members saw that the other eight factors either did not exist at the university or it were unclear enough in their perceptions. The study recommended that the university should necessarily provide institutional support to encourage technology-based teaching, improve educational curricula, in addition to providing technical and training support at the university and college levels, and adopting the use of digital applications in teaching as a criterion for excellence at the university and in the promotion of faculty members.
الملخص
هدفـت هذه الدراسة إلى الكشف عن الأنماط والمستويات الحالية لاستخدام أعضاء هيئة التدريس بجامعة بيشة لتطبيقات قوقل التعليمية وتصوراتهم عن وجود العوامل التي تيسر الاستدامة في استخدامها في ضوء نموذج "إيلي"، ولتحقيق هذا الهدف استخدمت الدراسة المنهج الوصفي المسحي، وتم تصميم استبانة طٌبقت على كافة أفراد مجتمع الدراسة الذي بلغ (950) عضوًا وعضوًة من أعضاء هيئة التدريس بجامعة بيشة في الفصل الثاني من العام الجامعي1443/1444هـ، وقد استجاب (280) عضوًا وعضوًة يمثلون (30%) من مجتمع الدراسة. وتوصلت الدراسة إلى أن استخدام تطبيقات قوقل التعليمية لأغراض البحث كان النمط السائد من بين الأنماط الأربعة: التدريس والبحث والاتصال والنشر، حيث استخدمه أكثر من (48%) من ثلاث إلى خمس ساعات أسبوعيًا، في حين نجد أن استخدامهم لتطبيقات قوقل التعليمية في الاتصال لأغراض التنمية المهنية كان منخفضًا نوعًا ما، حيث قال أكثر من (65%) من أعضاء هيئة التدريس إنهم إما لم يستخدموا تطبيقات قوقل في الاتصال لأغراض التنمية المهنية مطلقًا أو استخدموها لمدة ساعة واحدة أو ساعتين أسبوعيًا. من جهة أخرى؛ توصلت الدراسة إلى أن مستويات استخدام أعضاء هيئة التدريس بجامعة بيشة لتطبيقات قوقل التعليمية تتراوح ما بين المنخفضة والمتوسطة، وقد كان المستوى الأكثر شيوعًا لاستخدام تطبيقات قوقل التعليمية هو المستوى التكميلي، وقد رأى أغلب أعضاء هيئة التدريس أن العوامل الأربعة المتمثلة في الالتزام من قبل المعنيين، والمعرفة والمهارات، وعدم الرضا عن الوضع الراهن، وتوافر الموارد والمصادر من بين العوامل الثمانية الميسرة لتبني الابتكارات التي حددها "إيلي" تعد موجوده بالجامعة وتلعب دورًا هام للغاية في تيسير استخدام تطبيقات قوقل التعليمية في العملية التعليمية والأكاديمية بالجامعة، في حين رأى أغلب أعضاء هيئة التدريس بأن بقية العوامل الثمانية أما غير موجودة بالجامعة أو ليس لديهم تصور واضح حولها. وقد أوصت الدراسة بضرورة توفير الجامعة لدعم مؤسسي لتشجيع التدريس المعزز بالتقنية وتحسين المناهج التعليمية، إضافة لتقديم الدعم الفني والتدريبي على مستوى الجامعة والكليات، وتبني استخدام التطبيقات الرقمية في التدريس معيارًا للتميز في الجامعة وفي ترقية أعضاء هيئة التدريس.
Recommended Citation
Alqahtani, Mohammed Ayid
(2024)
"Patterns and Levels of Use of Google Apps for Education by Faculty Members at the University of Bisha and their Perceptions of the Availability of Conditions that Facilitate Sustainability of their use in the light of Eli’s Model of Change.,"
University of Bisha Journal for Educational Sciences: Vol. 7:
Iss.
2, Article 2.
Available at:
https://ubjes.ub.edu.sa/home/vol7/iss2/2
