•  
  •  
 

العنوان

أثر الذكاء الاصطناعي باستخدام أداة تقدم القراءة عبر مايكروسوفت تيمز في تطوير القراءة باللغة الإنجليزية لدى طالبات الصف الأول ثانوي

أسماء الباحثين باللغة العربية

مي حسن العمري، زبيده يوسف القرزعي، د.أمجاد طارق مجلد

Abstract

The study aimed to find the impact of Artificial Intelligence using the Reading Progress tool in Microsoft Teams on developing English reading skills for 10th grade students at one of the schools in Jeddah. The quasi-experimental approach was used on one experimental group consisted of (39) female students in 10th grade. Accordingly, data were collected by using Likert-type scale in both pre- and post-test. The results showed that there were statistically significant differences between the mean scores of the study group in the pre and posttest in favor of the post one. The results also indicated that there is a positive impact of artificial intelligence by using reading progress tool in Microsoft Teams on developing English reading skill for the 10th grade students. Consequently, researchers have mentioned many recommendations, including making a guideline for teachers on using the tool to reduce the gap and the weakness among the students in both intermediate and secondary stages on reading skill. Also, preparing training programs for female students to develop their reading skills.

الملخص

هدفت الدراسة إلى معرفة أثر الذكاء الاصطناعي باستخدام أداة التقدم القرائي عبر مايكروسوفت تيمز في تطوير مهارة القراءة باللغة الإنجليزية لدى طالبات الصف الأول ثانوي بإحدى مدارس مدينة جدة. وتم استخدام المنهج شبه التجريبي ذو المجموعة الواحدة بتطبيق الاختبار القبلي والبعدي، حيث تمثلت أداة الدراسة في بطاقة ملاحظة لقياس الفرق بين التطبيقين القبلي والبعدي، وتم تطبيقها على عينة مكونة من )39) طالبة من طالبات الصف الأول ثانوي. وقد أثبتت النتائج وجود فروق دالة إحصائيًا بين متوسط درجات عينة الدراسة في القياس القبلي والبعدي لصالح القياس البعدي. كما أوضحت النتائج أن استخدام أداة التقدم القرائي القائمة على تقنية الذكاء الاصطناعي قد أدى إلى تطوّر مهارتي النطق والطلاقة لدى الطالبات. وتم التوصل إلى عدة توصيات منها: إعداد برامج تدريبية مباشرة للطالبات لتطوير مهارة القراءة لديهن قبل إخضاعهن لتجارب أخرى باستخدام الذكاء الاصطناعي المتمثل في أداة التقدم القرائي، وتوجيه المعلمين والمعلمات حول استغلال وجود الأداة وتوظيفها في سد الفجوة والفاقد التعليمي بين المرحلتين المتوسطة والثانوية في مهارة القراءة.

Share

COinS