•  
  •  
 

العنوان

متطلبات توظيف الذكاء الاصطناعي في تدريس الرياضيات بالمرحلة الثانوية من وجهة نظر المعلمين

أسماء الباحثين باللغة العربية

سعود مترك سياف

Abstract

The aim of the research is to determine the requirements (professional/technical and technical/organizational) for the use of artificial intelligence in teaching mathematics at the secondary stage from the point of view of teachers, and to measure the statistical differences between the viewpoints of mathematics teachers at the secondary stage regarding those requirements according to the variables (scientific qualification, years of experience, training courses). ) in all the educational offices affiliated with the Bisha Education Department (the Central Bisha Education Office, the Thaniyah Education Office, the Triangle Education Office, and the Balqarn Education Office), and relied on the descriptive and analytical approach, and relied on the questionnaire to collect its data, which consisted of two parts: The first: deals with the primary data of individuals. The sample in terms of: academic qualification, years of teaching experience, and training courses in the field of e-learning. The second: It consists of (37) statements divided into three axes: The first deals with the professional requirements for using artificial intelligence applications in teaching mathematics, and includes (13) statements. The second deals with the technical and artistic requirements for using artificial intelligence applications in teaching mathematics, and includes (11) statements. The third deals with the organizational requirements for using artificial intelligence applications in teaching mathematics, and includes (13) statements. Statements for all axes were developed according to a five-point scale to determine requirements. The use of artificial intelligence in teaching mathematics at the secondary level (very large, large, medium, small, and very small), and the research reached several results, including: All axes obtained a score of “very large,” and the total for the first axis, “Professional Requirements,” ranked first. The first axis was ranked first with an average of (4.287), then the third axis “Regulatory Requirements” ranked second with an average of (4.272), while the second axis “Technical and Artistic Requirements” was ranked third and last with an average of (4.248). It is also noted that the standard deviations were average for all axes. It was also found that there were statistically significant differences at the level of significance (=0.05) in “all requirements as well as the total requirements as a whole,” according to the “academic qualification” variable, in favor of the “Master’s” category

الملخص

الملخص: هدف البحث الي تحديد المتطلبات ( المهنية/ التقنية والفنية/ التنظيمية) لاستخدام الذكاء الاصطناعي في تدريس الرياضيات بالمرحلة الثانوية من وجهة نظر المعلمين، وقياس الفروق الاحصائية بين وجهات نظر معلمي الرياضيات بالمرحلة الثانوية في تلك المتطلبات وفق لمتغيرات (المؤهل العلمي، سنوات الخبرة، الدورات التدريبية) بجميع المكاتب التعليمية التابعة لإدارة تعليم بيشة (مكتب تعليم وسط بيشة، ومكتب تعليم الثنية، ومكتب تعليم تثليث، ومكتب تعليم بلقرن)، واعتمد علي المنهج الوصفي التحليلي، واعتمد علي الاستبانة لتجميع بياناته، والتي تكونت من قسمين: الاول: يتناول البيانات الأولية لأفراد العينة من حيث: المؤهل العلمي، وسنوات الخبرة في التدريس، والدورات التدريبية في مجال التعليم الالكتروني، والثاني: ويتكون من (37) عبارة مقسمة على ثلاثة محاور : الاول يتناول المتطلبات المهنية لاستخدام تطبيقات الذكاء الاصطناعي في تدريس الرياضيات، ويشتمل علي (13) عبارة، والثاني يتناول المتطلبات التقنية والفنية لاستخدام تطبيقات الذكاء الاصطناعي في تدريس الرياضيات، ويشتمل علي (11) عبارة، والثالث يتناول المتطلبات التنظيمية لاستخدام تطبيقات الذكاء الاصطناعي في تدريس الرياضيات، ويشتمل علي (13) عبارة، وقد وضعت عبارات جميع المحاور وفقاً لمقياس خماسي لتحديد متطلبات استخدام الذكاء الاصطناعي في تدريس الرياضيات بالمرحلة الثانوية (كبيرة جداً، كبيرة، متوسطة، قليلة، قليلة جداً)، وتوصل البحث الي عدة نتائج، ومنها: حصول جميع المحاور على درجة "كبيرة جداً"، وجاء إجمالي المحور الأول "المتطلبات المهنية" في المرتبة الأولى بمتوسط (4.287)، ثم في المرتبة الثانية المحور الثالث "المتطلبات التنظيمية" بمتوسط (4.272)، في حين أن المحور الثاني "المتطلبات التقنية والفنية" كان في المرتبة الثالثة والأخيرة بمتوسط (4.248)، كما يلاحظ ان الانحرافات المعيارية كانت متوسطة لجميع المحاور، كما تبين وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (0.05=) في "جميع المتطلبات وكذلك إجمالي المتطلبات ككل"، وفق متغير "المؤهل العلمي" لصالح فئة "ماجستير".

Share

COinS