•  
  •  
 

العنوان

تصور مقترح لمقررات العلوم بالكليات التقنية بالمملكة العربية السعودية في ضوء ابعاد الثورة الصناعية الرابعة

أسماء الباحثين باللغة العربية

إبراهيم أحمد إبراهيم آل فرحان

Abstract

The study aimed to identify the requirements of the fourth industrial revolution that must be included in the content of science curricula in technical colleges and the availability of the requirements of the fourth industrial revolution that must be included in the content of science curricula in technical colleges. The research is a descriptive approach to reach the requirements of the Fourth Industrial Revolution that must be available in science courses in technical colleges, where the sample was the content of science courses (General Physics, General Chemistry 111, General Biology, 101 Chemistry) in technical colleges in the Kingdom of Saudi Arabia that are taught in the academic year 1443/1444 AH . The research concluded that the science curricula developers in the technical colleges in the Kingdom of Saudi Arabia should reconsider the content of the science curricula currently being taught, and an emphasis on including the requirements of the proposed fourth industrial revolution in developing them to serve the various technical disciplines. Providing the necessary capabilities to train students to acquire various skills through various activities. The need to intensify studies and research in the field of developing curricula in technical colleges by taking advantage of the houses of expertise in colleges of education and universities and developing courses in the light of distinguished outputs of high quality

الملخص

هدفت الدراسة الى التعرف على متطلبات الثورة الصناعية الرابعة التي يجب أن يتضمنها محتوى مناهج العلوم بالكليات التقنية ومدى توافر متطلبات الثورة الصناعية الرابعة التي يجب أن يتضمنها محتوى مناهج العلوم بالكليات التقنية و تقديم إلى تصور مقترح لمناهج العلوم بالكليات التقنية في ضوء متطلبات الثورة الصناعية الرابعة وقد استخدم البحث المنهج الوصفي للوصل إلى متطلبات الثورة الصناعية الرابعة الواجب توفرها في مقررات العلوم بالكليات التقنية حيث كانت العينة محتوى مقررات العلوم ( فيزياء عامة, كيمياء عامة 111,أحياء عامة , 101الكيمياء ) العامة بالكليات التقنية في المملكة العربية السعودية التي تدرس في العام الدراسي 1443/ 1444ه. وقد توصل البحث الى ضرورة إعادة النظر من قبل مطوري مناهج العلوم في الكليات التقنية بالمملكة العربية السعودية في محتوى مناهج العلوم التي تدرس حالياً، والتأكيد على تضمين متطلبات الثورة الصناعية الرابعة المقترحة في تطويرها بما يخدم التخصصات التقنية المختلفة . توفير الإمكانات اللازمة لتدريب الطلاب على اكتساب المهارات المختلفة من خلال الأنشطة المختلفة. ضرورة تكثيف الدراسات والبحوث في مجال تطوير المناهج في الكليات التقنية من خلال الاستفادة من بيوت الخبرة في كليات التربية والجامعات وتطوير المقررات في ضوء مخرجات متميزة ذات جودة عالية .

Share

COinS