العنوان
واقع توظيف تطبيقات الويب في تعليم اللغة العربية بالمرحلة الثانوية بمدينة بيشة من وجهة نظر المعلمين
Abstract
The current research aimed to reveal the degree of employing web applications in teaching Arabic language in secondary stage schools in Bisha city from the perception of Arabic language male and female teachers, know the obstacles to employing its applications, and present developmental proposals for its employment. The research followed the descriptive analytical method. A questionnaire was constructed consisting of (54) statements distributed in three axes. The researchers carried out the procedures to verify the apparent validity of the questionnaire by submitting it to a group of experts in the field of curricula and teaching methods, and their observations were considered. To verify its reliability, Cronbach's alpha coefficient was used, where the reliability ranged between the questionnaire's axes (.968 - .975) and reached (.975) at the level of the questionnaire. This indicates that it is suitable for collecting field information, and it has a high degree of reliability in the results it reached. A representative sample of the research population was chosen, amounting to (200) male and female teachers. The research showed that Arabic language male and female teachers at the secondary level in the city of Bisha employ web applications in teaching Arabic language (to a high degree), as the arithmetic mean reached (2.43). The results also revealed that the obstacles of employing web applications are high, with the arithmetic mean (2.26). The results did not reveal any statistically significant differences at the level of significance (α ≤ 0.05) in the research sample’s responses due to the variables of academic qualification, years of experience, and training courses. Considering the results, the researchers recommended the necessity of building an integrated website to support Arabic language teachers in employing web applications in teaching.
الملخص
هدف البحث الحالي الكشف عن درجة توظيف تطبيقات الويب في تدريس اللغة العربية في مدارس المرحلة الثانوية بمدينة بيشة من وجهة نظر معلمي اللغة العربية ومعلماتها، وتعرّف معوقات توظيف تطبيقاتها، وتقديم مقترحات تطويرية لتوظيفها. واتبع البحث المنهج الوصفي التحليلي، وتم بناء استبانة مكونة من (54) عبارة موزعة في ثلاثة محاور. وقام الباحثان بإجراءات التحقق من الصدق الظاهري للاستبانة حيث دفعا بها لمجموعة من الخبراء في مجال المناهج وطرق التدريس، وتم الأخذ بملحوظاتهم. وللتحقّق من ثباتها تم استخدام معامل ألفا كرونباخ حيث تراوح الثبات بين محاور الاستبانة (968.- 975.)، وبلغ على مستوى الاستبانة جميعها (975.). مما يدل بأنها صالحة لجمع المعلومات الميدانية، وتتمتّع بدرجة ثبات عالية ويمكن والوثوق في النتائج التي تتوصل إليها. تم اختيار عينة ممثلة لمجتمع البحث بلغت (200) معلماً ومعلمةً. وتوصل البحث إلى أن معلمي اللغة العربية ومعلماتها بالمرحلة الثانوية في مدينة بيشة يوظفون تطبيقات الويب في تدريس اللغة العربية (بدرجة مرتفعة) حيث بلغ المتوسط الحسابي (2.43). كما أسفرت النتائج بأن معوقات توظيف تطبيقات الويب مرتفعة حيث بلغ المتوسط الحسابي (2.26). ولم تكشف النتائج وجود فروق دالة إحصائياً عند مستوى دلالة (α ≤ 0,05) في استجابات عينة البحث تعزى لمتغيرات المؤهل العلمي، وسنوات الخبرة، والدورات التدريبية. وفي ضوء النتائج أوصى الباحثان بضرورة بناء موقع إلكتروني متكامل لدعم معلمي اللغة العربية في توظيف تطبيقات الويب في التدريس.
Recommended Citation
AL-Subaie, Haifa Turki Faraj and Muhammad, Ali Muhammad
(2024)
"Patterns and Levels of Use of Google Apps for Education by Faculty Members at the University of Bisha and their Perceptions of the Availability of Conditions that Facilitate Sustainability of their use in the light of Eli’s Model of Change,"
University of Bisha Journal for Educational Sciences: Vol. 7:
Iss.
2, Article 7.
Available at:
https://ubjes.ub.edu.sa/home/vol7/iss2/7
