العنوان
درجة الوعي بالمواطَنة الرقميَّة لدى طلبة الجامعات السعودية
Abstract
This study aimed to assess the level of digital citizenship awareness among undergraduate Saudi students in Saudi universities and to determine whether there are statistically significant differences in digital citizenship awareness based on the following variables: gender, major, and internet usage. The study utilized a questionnaire developed based on previous research, consisting of three dimensions (respect, education, protection). The sample size of the study was 865 male and female students. The results showed that the digital citizenship awareness among students in Saudi universities considered at high level. Regarding the dimensions of digital citizenship awareness, the results related to the gender variable indicated that females are more aware of the dimensions of respect and protection, while there is a similarity between males and females regarding the dimension of education. As for the major variable, the results showed no differences in digital citizenship awareness and its three dimensions attributed to this variable. Regarding the variable of internet usage, the results indicated that those who use the internet for more than four hours daily have a higher level of digital citizenship awareness.
الملخص
هدفت هذه الدراسة إلى التعرُّف على درجة الوعي بالمواطَنة الرقميَّة لدى طلبة مرحلة البكالوريوس السعوديين بالجامعات السعودية، والكشف عمَّا إذا كانت هناك فروق ذات دلالة إحصائية في درجة الوعي بالمواطَنة الرقميَّة تعزى للمتغيرات التالية: الجنس، التخصُّص، معدل استخدام الانترنت. واستخدمت الدراسة استبانة تم تطويرها بناء على الدراسات السابقة تكونت من ثلاثة أبعاد (الاحترام، التعليم، الحماية)، وبلغ حجم عينة الدراسة (865) طالبًا وطالبة، وقد أسفرت النتائج عن درجة مرتفعة من الوعي بالمواطَنة الرقميَّة لدى طلبة الجامعات في السعودية. فيما يخص أبعاد الوعي بالمواطنة الرقمية فقد أظهرت النتائج المتعلقة بمتغير الجنس أن الإناث أكثر وعياً ببُعدي (الاحترام، والحماية)، وأن هناك تشابهًا بين وعي الذكور والإناث فيما يتعلق ببُعد (التعليم)، فيما يتعلق بمتغير التخصُّص فقد أظهرت النتائج أنه لا توجد فروق بين الوعي بالمواطَنة الرقميَّة وأبعادها الثلاثة يعزى لهذا المتغير، أمَّا فيما يتعلق بمتغير معدل استخدام الانترنت، فقد أظهرت النتائج أن مستخدمي الإنترنت لأكثر من أربع ساعات يوميًّا هم الأكثر وعياً بالمواطَنة الرقميَّة.
Recommended Citation
Ali, Mohammed; Al-Baqmi, Saud Saad; ASIRI, MOHAMMAED JABER; Al- Mnakhrah, Alhassan Y.; and Almatrafi, Mohammed I.
(2024)
"The Digital Citizenship Awareness among Saudi University Students,"
University of Bisha Journal for Educational Sciences: Vol. 7:
Iss.
2, Article 8.
Available at:
https://ubjes.ub.edu.sa/home/vol7/iss2/8
