العنوان
فاعلية استراتيجية الأبعاد السداسية PDEODE في تنمية الفهم العميق للرياضيات والانغماس في التعلم لدى طالبات المرحلة الثانوية بمنطقة جازان
Abstract
The research aimed at identifying the effectiveness of the six-dimensional strategy PDEODE in developing deep understanding of Mathematics and Learning Engagement among first-year female secondary school students in Jazan region . In its procedures, the research relied on the experimental approach based on the design of the two experimental groups (N1=39) and the control group (N2=41) with pre- post-tests. The effectiveness of the experimental treatment used (PDEODE strategy) in developing the two dependent variables (deep understanding of Mathematics and Learning Engagement) among female secondary school students. The following results have been revealed: • There is a statistically significant difference at (0.05) level between the overall mean scores of the of the experimental and control groups in the post test of deep understanding of Mathematics and its subcomponents (generative thinking skills - decision-making skill - interpretation skill - questioning skill) each in favor of the experimental group. • There is a statistically significant difference at (0.05) level between the overall mean scores of the experimental and control groups in the post test of the Learning Engagement scale and its subcomponents (enjoyment of learning - participation in activities - curiosity) each in favor of the students of the experimental group. • There is a positive correlation and a statistical significance at (0.05) level between the students' scores in the post application of each of the deep understanding of mathematics test and the scale of Learning Engagement. In the light of the previous results, some recommendations and suggestions were presented, including: holding training courses for Mathematics teachers at the secondary stage to develop their abilities to use the PDEODE strategy in teaching, and conducting a study on the effectiveness of the mentioned strategy in developing other learning outcomes such as (twenty-first century skills, learning independence) among female secondary school students.
الملخص
هدف البحث إلى التعرف على مدى فاعلية استراتيجية الأبعاد السداسية PDEODE في تنمية الفهم العميق للرياضيات والانغماس في التعلم لدى طالبات الصف الأول الثانوي بمنطقة جازان. واعتمد البحث في إجراءاته على المنهج التجريبي القائم على تصميم المجموعتين التجريبية (ن1=39) والضابطة (ن2=41) مع اختبارات قبلية بعدية، حيث هدفت الاختبارات القبلية إلى التأكد من تكافؤ طالبات المجموعتين قبل بدء التجربة الأساسية، في حين هدفت الاختبارات البعدية إلى بيان فاعلية المعالجة التجريبية المستخدمة (استراتيجية الأبعاد السداسية PDEODE) في تنمية المتغيرين التابعين (الفهم العميق للرياضيات, والانغماس في التعلم) لدى طالبات المرحلة الثانوية. وقد تم التوصل إلى النتائج الآتية: • وجود فرق دال إحصائيًا عند مستوى (0,05) بين متوسطي درجات طالبات المجموعتين التجريبية والضابطة في التطبيق البعدي لاختبار الفهم العميق للرياضيات ككل ومكوناته الفرعية (مهارات التفكير التوليدي – مهارة اتخاذ القرار – مهارة التفسير – مهارة طرح الأسئلة) كل على حدة وذلك لصالح طالبات المجموعة التجريبية. • وجود فرق دال إحصائيًا عند مستوى (05,0) بين متوسطي درجات طالبات المجموعتين التجريبية والضابطة في التطبيق البعدي لمقياس الانغماس في التعلم ككل, ومكوناته الفرعية (الاستمتاع بالتعلم - المشاركة في الأنشطة - حب الاستطلاع) كل على حدة لصالح طالبات المجموعة التجريبية. • وجود علاقة ارتباطية طردية (موجبة) ودالة إحصائيًا عند مستوى (0,05) بين درجات الطالبات في التطبيق البعدي لكل من اختبار الفهم العميق للرياضيات ومقياس الانغماس في التعلم. وفي ضوء النتائج السابقة تم تقديم بعض التوصيات والمقترحات, ومنها: عقد دورات تدريبية لمعلمات الرياضيات بالمرحلة الثانوية لتنمية قدراتهن على استخدام استراتيجية الأبعاد السداسية PDEODE في التدريس, وإجراء دراسة حول فاعلية الاستراتيجية المذكورة في تنمية نواتج تعلم أخرى مثل (مهارات القرن الحادي والعشرين, استقلالية التعلم) لدى طالبات المرحلة الثانوية.
Recommended Citation
AlZahrani, Badriah Daif Allah Yahya
(2024)
"The effectiveness of the six-dimensional strategy PDEODE in developing deep understanding of mathematics and Learning Engagement among female secondary school students in Jazan region,"
University of Bisha Journal for Educational Sciences: Vol. 7:
Iss.
2, Article 9.
Available at:
https://ubjes.ub.edu.sa/home/vol7/iss2/9
