•  
  •  
 

العنوان

واقع استخدام تقنية الواقع المعزز من وجهة نظر معلمي ومعلمات اللغة العربية للمرحلة المتوسطة في منطقة الجوف

أسماء الباحثين باللغة العربية

حسين بن عيظة الصيعري

Abstract

This study aimed to identify the Reality of using Augmented Reality technology from the perspective of Arabic Language teachers in middle schools in Aljouf Province in Saudi Arabia and to uncover the obstacles that prevent them from using this technology, as well as to determine the impact of gender, qualification, and teaching experience on using Augmented Reality technology. The researcher used a descriptive analytical method, and the study tool was a questionnaire consisting of 30 items. The research was applied to a sample of 95 teachers, including 69 female teachers in the middle schools in the Aljouf Province. The study reached several results, including: The Reality of using this strategy by teachers’ ranges between low and high (2.82–4.30), while obstacles range between low and high (2.42 -4.12). The study presents several recommendations and proposals that would increase teachers’ use of this technology and overcome challenges that reduce their use of Augmented Reality technology.

الملخص

هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على واقع استخدام تقنية الواقع المعزز من وجهة نظر معلمي ومعلمات اللغة العربية للمرحلة المتوسطة في منطقة الجوف في المملكة العربية السعودية، والكشف عن المعوقات التي تحول دون استخدامهم تلك التقنية، ومعرفة أثر متغيرات الجنس والمؤهل والخبرة التدريسية في استخدام تقنية الواقع المعزز. وقد استخدم الباحث المنهج الوصفي التحليلي، وكان أداة البحث استبانة تكونت من 30 فقرة. وتم تطبيق البحث على عينة الدراسة والتي تكونت من ) 95 ( معلما، و ) 69 ( معلمة في المرحلة المتوسطة بمنطقة الجوف. وتوصلت الدراسة إلى عدة نتائج أبرزها: أن درجة واقع استخدام المعلمين والمعلمات للاستراتيجية تراوح بين منخفضة وعالية ) 2.48:4.12 (، أما المعوقات فتتراوح بين منخفضة وعالية ) 2.82:4.3 (. وقدمت 2 من التوصيات والمقترحات، التي من شأنها الرفع من استخدام المعلمين والمعلمات تلك التقنية، والتغلب على ًً الدراسة عددا التحديات التي تقلل من استخدامهم لتقنية الواقع المعزز. الكلمات المفتاحية: تقنية الواقع المعزز، معوقات، معلمو ومعلمات اللغة العربية، المرحلة المتوسطة.

Share

COinS