•  
  •  
 

العنوان

واقع وتحديات استخدام تطبيقات الذكاء الاصطناعي لتعليم الأطفال ذوي الإعاقة من وجهه نظر معلميهم

أسماء الباحثين باللغة العربية

سميرة عبده أحمد بهكلي

Abstract

The study aimed to explore the reality and challenges facing teachers of people with disabilities using artificial intelligence (AI) educational applications in teaching children with disabilities in early childhood schools in the Kingdom of Saudi Arabia. A descriptive-analytical approach was used to collect data. The study sample consisted of 106 (41 males, 65 females) teachers of students with disabilities in early childhood education in the Kingdom of Saudi Arabia. The results showed that, from the perspective of teachers in the Kingdom of Saudi Arabia, the use of AI educational applications in teaching children with disabilities is weak. The study results indicated no statistically significant differences between teachers attributable to gender. The results also indicated no statistically significant differences between teachers attributable to academic specialization. The results indicated statistically significant differences between teachers attributable to years of experience, as the differences between the average scores of individuals in the challenges dimension and the scale as a whole were significant, while there were no significant differences in the reality dimension. The results also indicated statistically significant differences between teachers attributable to academic qualifications, as the differences between the average scores of individuals in the challenges dimension were significant for the scale as a whole, while there were no significant differences in the reality dimension.

الملخص

هدف البحث للكشف عن واقع وتحديات استخدام معلمي ذوي الإعاقة للتطبيقات التعليمية للذكاء الاصطناعي في تعليم الأطفال ذوي الإعاقة في مدارس الطفولة المبكرة في المملكة العربية السعودية. واتم استخدام المنهج الوصفي التحليلي لجمع البيانات. حيث تكونت عينة الدراسة من 106 ) 41 ذكراً،ً 65 أنثى( معلماًً من معلمي الطلاب ذوي الإعاقة في مرحلة الطفولة المبكرة في المملكة العربية السعودية. وقد أظهرت النتائج أن توظيف التطبيقات التعليمية للذكاء الاصطناعي في تعليم الأطفال ذوي الإعاقة من وجهة نظر المعلمين في المملكة العربية السعودية يتم بدرجة ضعيفة. حيث أشارت نتائج الدراسة إلى عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين المعلمين تعزى لأثر الجنس، ك ما أشارت النتائج أيضا إلى عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين المعلمين تعزى لأثر التخصص العلمي. وأشارت النتائج إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين المعلمين تعزى لأثر سنوات الخبرة حيث أن الفروق بين متوسطات درجات الأفراد في بعد التحديات والمقياس ككل فقط بين ما لا يوجد أي فروق دالة في بعد الواقع. أيضا أشارت النتائج إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين المعلمين تعزى المؤهل العلمي، حيث أن الفروق بين متوسطات درجات الأفراد في بعد التحديات للمقياس ككل فقط بين ما لايوجد أي فروق دالة في بعد الواقع.

Share

COinS