العنوان
فاعلية برنامج تدريبي قائم على الاسترخاء لتنمية النوم الصحي لدى الطلاب ذوي الإعاقة الفكرية بمنطقة الباحة
Abstract
The study aimed to investigate the effectiveness of a relaxation-based training program in promoting healthy sleep among students with intellectual disabilities. The study utilized a quasi-experimental design, with a sample consisting of (10) fifth-grade students with intellectual disabilities, divided into two groups: an experimental group (n=5 students) and a control group (n=5 students). The study instruments included the Healthy Sleep Scale and the training program developed by the researcher. The results showed statistically significant differences between the mean ranks of the experimental and control groups in the post-measurement of the Healthy Sleep Scale and its sub-dimensions in favor of the experimental group. Additionally, there were statistically significant differences between the mean ranks of the experimental group members in the pre- and post-measurements for the overall score of the Healthy Sleep Scale and its sub-dimensions, in favor of the post-measurement. Furthermore, there were no statistically significant differences between the mean ranks of the experimental group members in the post-measurement and follow-up measurement of the Healthy Sleep Scale and its sub-dimensions.
الملخص
هدفت الدراسة إلى الكشف عن فاعلية برنامج تدريبي قائم على الاسترخاء لتنمية النوم الصحي لدى الطلاب ذوي الإعاقة الفكرية، واستخدمت الدراسة المنهج شبة التجريبي، وتكونت العينة من ) 10 ( طلاب بالصف الخامس الابتدائي من ذوي الإعاقة الفكرية مقسمين إلى مجموعتين تجريبية )ن= 5 طلاب( وضابطة )ن= 5 طلاب(، وتمثلت أدوات الدراسة في مقياس النوم الصحي، والبرنامج التدريبي إعداد الباحث، وأظهرت النتائج وجود فروق دالة إحصائيًًا بين متوسطي رتب درجات المجموعتين الضابطة والتجريبية في القياس البعدي لمقياس النوم الصحي وأبعاده الفرعية لصالح المجموعة التجريبية، كذلك وجود فروق دالة إحصائيًًا بين متوسطي رتب درجات أفراد المجموعة التجريبية في القياسين القبلي والبعدي للدرجة الكلية لمقياس النوم الصحي وأبعاده الفرعية في اتجاه القياس البعدي، كذلك عدم وجود فروق دالة إحصائيًًا بين متوسطي رتب درجات أفراد المجموعة التجريبية في القياسين البعدي والتتبعي لمقياس النوم الصحي وأبعاده الفرعية.
Recommended Citation
Alzahrani, Nasser Atiah
(2025)
"The Effectiveness of a Training Program Based on Relaxation to Develop Healthy Sleep Among Students with Intellectual Disability in the Al-Baha Region,"
University of Bisha Journal for Educational Sciences: Vol. 8:
Iss.
1, Article 4.
Available at:
https://ubjes.ub.edu.sa/home/vol8/iss1/4