العنوان
أنموذج إداري مقترح لتحسين أداء القيادات الأكاديمية بكلية الدراسات التطبيقية وخدمة المجتمع بجامعة الملك سعود في ضوء نظرية القيادة الموقفية
Abstract
This study aimed to propose an administrative model to improve the performance of academic leaders at the College of Applied Studies and Community Service at King Saud University in light of the situational leadership theory, through: knowing the level of performance of academic leaders at the College of Applied Studies and Community Service at King Saud University in light of the situational leadership theory. Proposing an appropriate administrative model to improve the performance of academic leaders at the College of Applied Studies and Community Service at King Saud University in light of the situational leadership theory. The study followed the descriptive survey method, and the study sample consisted of (45) individuals from academic leaders at the College of Applied Studies and Community Service at King Saud University. A questionnaire was used as a tool for collecting data, which consisted of (36) items distributed over three areas, namely: (relations, planning, and implementation). , follow-up and evaluation), The results of the study showed that the performance score of academic leaders in the College of Applied and Community Service at King Saud University came in an average degree, with an arithmetic mean of (3.38) and a standard deviation of (0.95), where the field of (planning and implementation) came in first place, with an average degree, and an arithmetic mean of (3.60). The standard deviation reached (0.96), while the field of (monitoring and evaluation) came in last place at an average level, with an arithmetic mean of (3.24) and a standard deviation of (0.92). The study reached a proposed administrative model to improve the performance of academic leaders at the College of Applied Studies and Community Service at King Saud University.
الملخص
هدفت هذه الدراسة إلى اقتراح أنموذج إداري لتحسين أداء القيادات الأكاديمية بكلية الدراسات التطبيقية وخدمة المجتمع بجامعة الملك سعود في ضوء نظرية القيادة الموقفية وذلك من خلال: معرفة مستوى أداء القيادات الأكاديمية بكلية الدراسات التطبيقية وخدمة المجتمع بجامعة الملك سعود في ضوء نظرية القيادة الموقفية. واقتراح نموذج إداري مناسب لتحسين أداء القيادات الأكاديمية بكلية الدراسات التطبيقية وخدمة المجتمع بجامعة الملك سعود في ضوء نظرية القيادة الموقفية. واتبعت الدراسة المنهج الوصفي المسحي، وتكونت عينة الدراسة من ) 45 ( فردًًا من القيادات الأكاديمية بكلية الدراسات التطبيقية وخدمة المجتمع بجامعة الملك سعود، وتم استخدام استبانة كأداة لجمع البيانات تكونت من ) 36 ( فقرة موزعة على ثلاثة مجالات، وهي: )العلاقات، والتخطيط والتنفيذ، والمتابعة والتقويم(، أظهرت نتائج الدراسة أن درجة أداء القيادات الأكاديمية في الكلية التطبيقية وخدمة المجتمع بجامعة الملك سعود جاءت بدرجة متوسطة وبمتوسط حسابي بلغ ) 3.38 ( وانحراف معياري بلغ ) 0.95 (، حيث جاء مجال)التخطيط والتنفيذ( في المرتبة الأولى وبدرجة متوسطة وبمتوسط حسابي بلغ ) 3.60 ( وانحراف معياري بلغ ) 0.96 (، بينما جاء مجال)المتابعة والتقييم( في المرتبة الأخيرة بمستوى متوسط وبمتوسط حسابي بلغ ) 3.24 ( وانحراف معياري بلغ ) 0.92 (، وتوصلت الدراسة إلى نموذج إداري مقترح لتحسين أداء القيادات الأكاديمية بكلية الدراسات التطبيقية وخدمة المجتمع بجامعة الملك سعود في ضوء نظرية القيادة الموقفية. وأوصت الدراسة تبني نماذج إدارية حديثة تساهم في تحسين الأداء الإداري والأكاديمي، وبما يعزز جهود البحث العلمي وخدمة المجتمع المحلي.
Recommended Citation
Al-Samhan, Mona Abdullah
(2025)
"A proposed administrative model to improve the performance of academic leaders at the College of Applied Studies and Community Service at King Saud University in light of the situational leadership theory,"
University of Bisha Journal for Educational Sciences: Vol. 8:
Iss.
1, Article 8.
Available at:
https://ubjes.ub.edu.sa/home/vol8/iss1/8