•  
  •  
 

العنوان

دور أعضاء هيئه التدريس في تعزيز المواطنة الرقمية لدى الطلبة بجامعة الإمام محمد بن سعود الإسلامية في ضوء رؤية المملكة 203

أسماء الباحثين باللغة العربية

اثير ابراهيم ابوعباة

د. هلاله براك الشمري

Abstract

The study aimed to identify the role of Teaching Staff in promoting digital citizenship among students at Imam Muhammad bin Saud Islamic University in light of the Kingdom’s Vision 2030. The descriptive approach was used, by applying a questionnaire consisting of three axes that express the role of Teaching Staff in promoting digital citizenship among students, and its total number of items reached 30. The questionnaire was applied to a random sample of (118) Teaching Staff at Imam Muhammad bin Saud Islamic University. The study found that Teaching Staff at Imam Muhammad bin Saud Islamic University have a very high appreciation for their role in promoting digital citizenship among students at the university. The results also showed that there is a difference in appreciation of the role of Teaching Staff in promoting digital citizenship among students at Imam Muhammad bin Saud Islamic University in In light of the Kingdom’s Vision 2030 at the level of the questionnaire’s sub-axes, the second axis (The role of Teaching Staff in supporting digital education for university students in light of the Kingdom’s Vision 2030) came in first place with a general arithmetic average of (4.52) and a very high grade, and the third axis (The role of Teaching Staff in enhancing digital protection among university students in light of the Kingdom’s Vision 2030) came in second place with a general arithmetic average of (3.92) and a high grade of appreciation, and the first axis (The role of Teaching Staff in promoting digital respect among university students in light of the Kingdom’s Vision 2030) came in third place. With a general arithmetical average (3.87), and a high grade. Finally, the study showed that there are statistically significant differences in the extent to which Teaching Staff promote digital citizenship among students at Imam Muhammad bin Saud Islamic University in light of the Kingdom’s Vision 2030 Attributed to the variable of academic rank (lecturer - assistant professor - associate professor - professor) in favor of the higher academic rank.

الملخص

هدفت الدراسة إلى التعرف على دور أعضاء هيئه التدريس في تعزيز المواطنة الرقمية لدى الطلبة بجامعة الإمام محمد بن سعود الإسلامية في ضوء رؤية المملكة 2030 . وقد تم استخدام المنهج الوصفي ، من خلال تطبيق استبانة مكونه من ثلاثة محاور تعبر عن دور أعضاء هيئه التدريس في تعزيز المواطنة الرقمية لدى الطلبة ، وبلغ إجمالي عدد فقراتها 30 فقرة . وقد تم تطبيق الاستبانة على عينة عشوائية بلغت ) 118 ( عضو من أعضاء هيئة التدريس بجامعة الإمام محمد بن سعود الإسلامية. وقد توصلت الدراسة أن أعضاء هيئة التدريس بجامعة الأمام محمد بن سعود الإسلامية لديهم تقدير مرتفع جدا لدورهم فى تعزيز المواطنة الرقمية لدى الطلبة بالجامعة ، كما أظهرت النتائج أن هناك اختلاف فى تقدير دور أعضاء هيئه التدريس بتعزيز المواطنة الرقمية لدى الطلبة بجامعة الأمام محمد بن سعود الإسلامية في ضوء رؤية المملكة 2030 على مستوي المحاور الفرعية للاستبانة حيث جاء المحور الثاني )دور أعضاء هيئة التدريس في دعم التعليم الرقمي لدى طلبة الجامعة في ضوء رؤية المملكة 2030 ( في المرتبة الأولى بمتوسط حسابي عام ) 4.52 (، وبدرجة تقدير مرتفعة جدًًا، وجاء المحور الثالث )دور أعضاء هيئة التدريس في تعزيز الحماية الرقمية لدى طلبة الجامعة في ضوء رؤية المملكة 2030 ( في المرتبة الثانية بمتوسط حسابي عام ) 3.92 (، وبدرجة تقدير مرتفعة، وجاء المحور الأول )دور أعضاء هيئة التدريس في تعزيز الاحترام الرقمي لدى طلبة الجامعة في ضوء رؤية المملكة 2030 ( في المرتبة الثالثة بمتوسط حسابي عام ) 3.87 (، وبدرجة تقدير مرتفعة. وأخيرا أظهرت الدراسة وجود فروق ذات دلالة إحصائية في مدي قيام أعضاء هيئه التدريس بتعزيز المواطنة الرقمية لدى الطلبة بجامعة الإمام محمد بن سعود الإسلامية في ضوء رؤية المملكة 2030 تعزى لمتغير الرتبة الأكاديمية )محاضر- أستاذ مساعد – أستاذ مشارك – أستاذ ( لصالح الرتبة الأكاديمية الأعلى.

Share

COinS